وزارت دادگستری می گوید یک مهندس سابق اپل اسرار رانندگی خودکار را دزدید و به چین فروخت

چه اتفاقی افتاده؟ وزارت دادگستری ایالات متحده در حال اعلام ابتکار جدید نیروی ضربت فناوری مخرب خود با پنج مورد در مورد نقض اسرار تجاری و صادرات است. یکی از این موارد مربوط به خودروی مخفی خودران اپل است که ظاهراً توسط یک کارمند سابق که برای دستگاه جاسوسی بسیار فعال چین کار می کرد، جاسوسی شده بود.

دو مورد دیگر که توسط وزارت دادگستری فاش شده است در مورد “شبکه های تدارکاتی ادعایی” است که برای کمک به ارتش و سرویس های اطلاعاتی روسیه کار می کنند. مورد دیگر در مورد یک توسعه دهنده نرم افزار است که اسرار تجاری یک شرکت آمریکایی را برای یک رقیب چینی دزدیده است. آخرین مورد در مورد تلاش یک شبکه چینی برای آوردن گرافیت ایزواستاتیک به ایران برای برنامه ادعایی تسلیحات هسته ای این کشور است.

متیو اس. اکسلرود، دستیار وزیر برای اجرای صادرات در وزارت بازرگانی، گفت که حفاظت از فناوری حساس آمریکایی مانند کد منبع برای «تجهیزات هوشمند تولید خودرو» یا حتی مواردی که برای توسعه رمزنگاری کوانتومی استفاده می‌شوند، در برابر تلاش‌های غیرقانونی دشمنان ایالات متحده برای کسب غیرقانونی است. ماموریت اصلی نیروی ضربت فناوری مخرب.



منبع

مهندس نرم افزار وانگ ویبائو در سال 2016 توسط اپل استخدام شد تا بر روی پروژه تایتان، خودروی خودران برقی کوپرتینویی کار کند که اکنون یک دهه است که یک فناوری در حال پیشرفت است. توسعه‌دهنده ۱۸ ماه را در دفاتر اپل سپری کرد، قبل از اینکه شغل جدیدی در رابطه با رانندگی خودکار از یک شرکت دیگر در چین پیدا کند.

بخونید:  Amazon customer discovers his Intel Core i9-13900K is an i7-13700K in disguise

وانگ پس از جستجو در خانه‌اش در Mountain View، کالیفرنیا، مقادیر زیادی از داده‌های اختصاصی اپل را پیدا کرد، وانگ تصمیم گرفت همان شب با «بلیت یک‌طرفه» از سانفرانسیسکو به گوانگژو پرواز کند. او احتمالاً اسرار اپل را با خود آورده است و اکنون وزارت دادگستری این مهندس سابق را به شش فقره دزدی یا تلاش برای سرقت اسرار تجاری متهم کرده است.

به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ)، وانگ ویبائو اساساً یک جاسوس برای دولت چین بود. در آخرین روزهای حضورش در اپل، توسعه‌دهنده به «مقدار زیادی از اطلاعات حساس اختصاصی و محرمانه» دسترسی پیدا کرد، همانطور که نمایندگان اپل بعداً با مشاهده گزارش‌های دسترسی شرکت متوجه شدند.

پرونده وانگ بخشی از برنامه نیروهای ضربه‌گیر فناوری مخرب است که با همکاری وزارت دادگستری و بازرگانی برای مقابله با تلاش‌های «کشورهای ملت متخاصم» که برای «دستیابی غیرقانونی» به فناوری حساس مستقر در ایالات متحده برای پیشبرد رژیم‌های مستبد خود تلاش می‌کنند، رهبری می‌شود. یا تسهیل نقض حقوق بشر. «نیروی ضربت» جدید هم اکنون در مجموع با پنج پرونده تخلفات صادراتی، قاچاق و سرقت اسرار تجاری در حال رسیدگی است.

وانگ که احتمالاً در آینده قابل پیش‌بینی در چین می‌ماند، اکنون در معرض خطر حداکثر مجازات قانونی ۱۰ سال زندان و جریمه ۲۵۰,۰۰۰ دلاری – یا دو برابر سود یا زیان ناخالص ناشی از این طرح – برای هر اتهام سرقت یا تلاش است. دزدی اسرار تجاری، وزارت دادگستری فاش کرده است.