وصله‌های AMD میان‌افزاری خراب شده که هسته‌ها را در Ryzen 5 7600X غیرفعال می‌کند.

خوشبختانه، AMD به سرعت نسخه اصلاح شده سیستم عامل AGESA ComboAM5PI 1.0.0.4 را ارسال کرد که سهواً هیچ هسته ای را غیرفعال نمی کند. تاکنون هیچ گزارش بدی در رابطه با نرم افزار جدید منتشر نشده است، بنابراین امیدوارم بار دوم جذابیت داشته باشد. در زمان نگارش این مقاله، MSI قبلاً به‌روزرسانی‌های بایوس را با سیستم‌افزار ثابت منتشر کرده است. با این حال، Asrock و Gigabyte در حال حاضر این کار را انجام نداده اند.

چه اتفاقی افتاده؟ هر چند وقت یکبار، AMD به روز رسانی جدیدی را برای سیستم عامل AGESA منتشر می کند که عملکرد را بهبود می بخشد، ثبات را افزایش می دهد، پشتیبانی اضافی از CPU را اضافه می کند و غیره برای مادربردهای AMD. به طور معمول، این به‌روزرسانی‌ها بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند و بدون نقص کار می‌کنند. متأسفانه، آخرین به روز رسانی نرم افزار AGESA چیزی جز بی عیب و نقص بود.

متأسفانه برای AMD، افشاکننده سخت‌افزار «chi11eddog» فاش کرد که نرم‌افزار جدید به‌طور تصادفی یک تا دو هسته را روی پردازنده‌های Ryzen 5 7600X غیرفعال می‌کند. پردازنده‌های 7600X با یک هسته پیچیده (CCD) توسط این باگ مانع نشدند، با این حال پردازنده‌های دوگانه CCD چندان خوش شانس نبودند.

همانطور که در بالا نشان داده شد، MSI و Asrock به سرعت هر گونه به روز رسانی بایوس را که دارای سیستم عامل جدید بود را از صفحات پشتیبانی مربوطه خود پس از گزارش ها خارج کردند. وقتی توییت chi11eddog منتشر شد، گیگابایت هنوز دانلودها را برای به‌روزرسانی‌های بایوس با نرم‌افزار آسیب‌دیده حذف نکرده بود. با این حال، پیوندها بعد از آن روز دیگر در دسترس نبودند.

بخونید:  Carbon black and cement could be used to store energy in homes and roads

هفته گذشته، AMD AGESA ComboAM5PI 1.0.0.4 را منتشر کرد، جدیدترین به روز رسانی نرم افزاری برای سازندگان مادربرد که دارای ارتقای پایداری معمولی بود. مهمتر از همه، پشتیبانی از پردازنده‌های Ryzen non-X اخیراً راه‌اندازی شده و پردازنده‌های X3D آینده را نیز اضافه کرد که قرار است در ماه فوریه به قفسه‌ها برسد.

برخی از مادربردها فرآیند بوت را صرفاً از طریق یک هسته آغاز می‌کنند، معمولاً اولین هسته که به نام Core 0 شناخته می‌شود. بزرگترین مشکل این است که Core 0 هسته‌ای بود که غیرفعال شده بود، به این معنی که رایانه شخصی بوت نمی‌شد. اعداد خاصی در مورد از دست دادن عملکرد وجود نداشت، اما غیرفعال کردن یک هسته کامل (یا دو) تضمینی است که باعث کاهش قابل توجه می شود.





منبع

MSI و ASRock X670/B650 AGESA 1.0.0.4 (SMU 84.79.204) BIOS را از وب سایت ها حذف کردند.
شایعه شده است که 7600X از 2-CCD SKU با Core0 غیرفعال شده است که با آن 1.0.0.4 نمی تواند بوت شود. AGESA 1003 خوب است.
SMU 84.79.210 جدید اصلاح خواهد شد. 1.0.0.4 BIOS هنوز در وب سایت گیگابایت است. pic.twitter.com/N8wnryyXgg

— chi11eddog (@g01d3nm4ng0) 7 ژانویه 2023

کاربرانی که دارای پردازنده دوگانه CCD بودند که بایوس خود را در مدت کوتاهی که دانلودها در دسترس بودند به روز کردند، یا با کاهش عملکرد قابل توجهی مواجه شدند یا بدتر از آن، کامپیوتری که به سادگی بوت نمی شد.