پایان قانون مور یوتیوب را مجبور کرد تا تراشه ویدیویی خود را بسازد

چیزی که آنها نیاز داشتند یک مدار مجتمع مخصوص برنامه یا ASIC بود – تراشه ای که برای انجام یک کار بسیار خاص تا حد امکان موثر و کارآمد طراحی شده بود. به عنوان مثال، ماینرهای بیت کوین از سخت افزار ASIC استفاده می کنند و برای همین هدف طراحی شده اند.

گوگل از آن زمان تاکنون هزاران تراشه Argos نسل دوم را در سرورهای سراسر جهان تغییر داده است و حداقل دو مورد از آن در حال انجام است.

انگیزه واضح برای ساخت تراشه خود برای یک هدف خاص، صرفه جویی در هزینه است، اما همیشه اینطور نیست. در بسیاری از موارد، شرکت های بزرگ فناوری به سادگی به دنبال ایجاد یک مزیت استراتژیک با تراشه های سفارشی هستند. ادغام در صنعت تراشه نیز در معادله نقش دارد، زیرا در حال حاضر تنها چند سازنده تراشه سفارشی برای انتخاب در یک دسته خاص وجود دارد که پردازنده‌های همه منظوره را تولید می‌کنند که در کارهای تخصصی عالی نیستند.

اعتبار تصویر: Eyestetix Studio



منبع

در متن: پارتا رانگاناتان حدود هفت سال پیش متوجه شد که قانون مور مرده است. معاون مهندسی گوگل دیگر نمی‌توانست انتظار داشته باشد که عملکرد تراشه تقریباً هر 18 ماه یکبار بدون افزایش هزینه‌های عمده دو برابر شود، و با توجه به اینکه او به گوگل کمک کرد بودجه هزینه‌های زیرساختی خود را هر سال بسازد، مشکلی بود. رانگاناتان در مواجهه با چشم انداز دریافت تراشه دو برابر سریعتر هر چهار سال، می دانست که باید همه چیز را با هم مخلوط کنند.

گوگل در سال 2018 استقرار واحدهای کدگذاری ویدیویی آرگوس (VCU) خود را آغاز کرد، اما این پروژه را تا سال 2021 به طور عمومی اعلام نکرد. در آن زمان، گوگل گفت که VCU های Argos در مقایسه با سخت افزار سرور سنتی بین 20 تا 33 برابر عملکرد را افزایش دادند. اجرای نرم افزار ترانکدینگ به خوبی تنظیم شده است.

پس از یک جلسه 10 دقیقه ای با سوزان وویچیکی، رئیس یوتیوب، اولین پروژه تراشه ویدئویی این شرکت تایید شد.

همچنین بخوانید : مرگ محاسبات عمومی

چیپ‌هایی که گوگل برای اجرای یوتیوب از آن استفاده می‌کرد، در کارهای تخصصی مانند رمزگذاری خوب نبود. زیرساخت یوتیوب از رمزگذاری برای فشرده‌سازی ویدیو به کوچک‌ترین اندازه ممکن برای دستگاه شما استفاده می‌کند و در عین حال آن را با بهترین کیفیت ممکن ارائه می‌کند.

زمان زیادی طول نکشید که مدیریت ارشد بر اساس ایده ASIC ها فروخته شد. پس از یک جلسه 10 دقیقه ای با سوزان وویچیکی، رئیس یوتیوب، اولین پروژه تراشه ویدئویی این شرکت تایید شد.

Argos تنها تراشه سفارشی نیست که از گوگل بیرون آمده است. در سال 2016، این شرکت واحد پردازش تانسور (TPU) خود را معرفی کرد که یک ASIC سفارشی برای تقویت برنامه‌های هوش مصنوعی است. گوگل از آن زمان تاکنون بیش از چهار نسل از تراشه های TPU را روانه بازار کرده است که به آن برتری نسبت به رقبای خود در زمینه هوش مصنوعی داده است. گوگل همچنین سری گوشی‌های هوشمند پیکسل 6 خود را با استفاده از یک Tensor SoC سفارشی ساخت و سخت‌افزار و نرم‌افزار را زیر یک سقف برای خط تلفن همراه خود قرار داد.

بخونید:  Russian space agency confirms its LUNA-25 mission crashed on the lunar surface

جاناتان گلدبرگ، مدیر D2D Advisory، گفت آنچه واقعاً در خطر است، کنترل نقشه راه محصول شرکت های نیمه هادی است. گلدبرگ افزود: “و بنابراین آنها نقشه های راه را کنترل می کنند و از این طریق به مزیت استراتژیک می رسند.”

رانگاناتان و دیگر مهندسان گوگل به تصویر کلی نگاه کردند و متوجه شدند که رمزگذاری (برای یوتیوب) بخش بزرگی از چرخه های محاسباتی را در مراکز داده آن مصرف می کند.

اسکات سیلور، معاون مهندسی در یوتیوب، گفت: «کاری که ما واقعاً می‌خواهیم انجام دهیم این است که همه ویدیوهایی را که در YouTube آپلود می‌شوند، برداریم و آنها را به هر فرمت ممکن تبدیل کنیم و بهترین تجربه ممکن را به دست آوریم.»