کاهش 60 درصدی سود SK Hynix

چه اتفاقی افتاده؟ یکی دیگر از غول‌های تراشه‌های حافظه از اثرات «وخامت بی‌سابقه» در تقاضای مصرف‌کننده و تحریم‌های آمریکا علیه چین رنج می‌برد. SK Hynix گفت پس از کاهش 60 درصدی سود سه ماهه سوم سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد و هشدار داد که محدودیت های دولت بایدن می تواند آن را مجبور به تعطیلی یا فروش یک کارخانه بزرگ در چین کند.

به TSMC، سامسونگ و SK Hynix مجوزهای یک ساله اعطا شده است که به آنها اجازه می دهد کارخانه های چینی خود را حفظ یا توسعه دهند، اما این نگرانی وجود دارد که ایالات متحده محدودیت های بیشتری را اعمال کند. SK Hynix گفت انتظار دارد این معافیت تمدید شود، اما پذیرفت که ممکن است همچنان برای آوردن EUV مشکل داشته باشد. [extreme ultraviolet lithography] تجهیزات وارد چین کیم یانگ وو، سرپرست تحقیقات SK Securities گفت: کارخانه Wuxi بدون ماشین‌های EUV رقابت‌پذیری خود را در برابر فناوری سامسونگ و میکرون از دست خواهد داد.

تحریم‌های ایالات متحده که در اوایل ماه جاری اعمال شد، محموله‌های الکترونیکی ساخت آمریکا یا سایر اقلامی را که چین می‌تواند برای تولید ابزار یا تجهیزات تراشه‌سازی استفاده کند، محدود می‌کند. همچنین از استفاده شرکت‌های غیر چینی در سایر کشورها برای خدمات رسانی به مشتریان چینی، مگر اینکه مجوزی از سوی ایالات متحده اعطا شود، جلوگیری می‌کند.

مدیر بازاریابی، کوین نو، گفت: “اگر زمانی فرا رسد که حفظ کارکرد فاب در Wuxi دشوار به نظر برسد، ممکن است مجبور شویم فاب را بفروشیم یا تجهیزات را به کره منتقل کنیم.” “ما در حال بررسی سناریوهای مختلف هستیم، اما باز هم، این یک امر احتمالی است. بنابراین این یک وضعیت شدید خواهد بود.”

بخونید:  A Surveillance Primer: 5 Eyes, 9 Eyes, 14 Eyes

دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تراشه‌ساز چینی YMTC از کارمندان آمریکایی می‌خواهد به دلیل تحریم‌های آمریکا شرکت را ترک کنند. TSMC همچنین علیه محدودیت ها صحبت کرده و هشدار داده است که این محدودیت ها “چالش های جدی” را برای صنعت به همراه خواهند داشت.



منبع

SK Hynix اعلام کرد که سرمایه گذاری در سال 2023 را 50 درصد پس از سقوط سود سه ماهه سوم خود که نتیجه تورم بالا و تقاضای ضعیف مصرف کننده است، کاهش خواهد داد.

SK Hynix یکی از چندین سازنده تراشه‌های حافظه است که تولید خود را کاهش می‌دهد، زیرا صنعت با مشکل مازاد عرضه دست و پنجه نرم می‌کند که باعث کاهش 20 درصدی قیمت‌ها در سه ماهه گذشته شده است. تایید کرد که این کاهش با محصولات کم حاشیه شروع خواهد شد.

تشدید مشکلات این شرکت محدودیت های آمریکا علیه صنعت نیمه هادی چین است. SK Hynix گفت انتظار دارد که کنترل‌های صادراتی مانع از هرگونه برنامه توسعه کارخانه‌اش در Wuxi، چین شود، جایی که تقریباً نیمی از تراشه‌های DRAM این شرکت تولید می‌شود.

اگر محدودیت‌های واشنگتن مانع از دستیابی SK Hynix به ابزارهای ساخت تراشه مورد نیاز کارخانه برای حفظ تولید DRAM شود، مجبور می‌شود این تجهیزات را بفروشد یا به کره جنوبی منتقل کند. این شرکت تاکید کرد که این بدترین سناریو است.