کرواسی تلاش ها را برای بهره برداری از منابع عظیم زمین گرمایی خود افزایش می دهد

چیزی که باید منتظرش بود: کرواسی دریاچه زیرزمینی بسیار داغی را کشف کرده است که تمام الزامات یک نیروگاه زمین گرمایی 16 مگاواتی را برآورده می کند. این کشور امیدوار است ظرف دو سال یک یا چند نیروگاه زمین گرمایی در این سایت بسازد، با اکتشاف بیشتر و پتانسیل نصب منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتر.

شرکت انرژی دولتی کرواسی بوکوترمال یک دریاچه زیرزمینی بسیار داغ را در میدان Lunjkovec-Kutnjak در شهرستان وراژدین کشف کرده است که تمام الزامات یک نیروگاه زمین گرمایی 16 مگاواتی را برآورده می کند که می تواند برق پاک را برای ده ها هزار خانه در سراسر کشور فراهم کند. شمال کشور

این دریاچه در عمق 2.4 کیلومتری با میانگین دمای 142.03 درجه سانتی گراد قرار دارد و کشف آن نقطه اوج یک مطالعه دو ساله توسط شرکت برق برای یافتن مکان های مناسب برای بهره برداری از انرژی زمین گرمایی است. در حال حاضر 2.5 میلیون یورو در این شرکت سرمایه گذاری شده است. با این حال، به گفته آلن پوزگاج، مدیرعامل بوکوترمال، ساخت این کارخانه به حدود 50 میلیون یورو نیاز دارد.

در سال‌های اخیر، کرواسی برای پایان دادن به اتکای بیش از حد خود به انرژی وارداتی، از منابع زمین گرمایی خود بهره‌برداری کرده است. دولت بالکان در یک منطقه فعال زمین شناسی به نام منطقه پانونی است که شامل جمهوری چک، بخش هایی از اسلواکی، کل مجارستان و رومانی است.

در این منطقه با عمیق‌تر شدن چاه‌ها، آب گرم‌تر می‌شود. طبق گزارش آژانس هیدروکربن های کرواسی (CHA)، گرادیان زمین گرمایی در منطقه پانونی کرواسی 60 درصد بیشتر از میانگین اروپایی است که آن را به منطقه ای ایده آل برای توسعه فعالیت های زمین گرمایی تبدیل می کند.

بخونید:  Call of Duty: Warzone 2.0 CPU و GPU Benchmark

در مجموع، یک نیروگاه زمین گرمایی 16 مگاواتی ممکن است کوچک به نظر برسد، اما می تواند تنها آغازی برای کرواسی باشد. در اتحادیه اروپا، ایتالیا با ظرفیت حدود 915 مگاوات، تولید کننده پیشرو انرژی زمین گرمایی است. در سطح جهان، ایالات متحده با ظرفیت تولید زمین گرمایی نصب شده 3794 مگاوات، که تقریباً معادل 82 میلیون بشکه نفت در سال است، پیشتاز است.

CHA تخمین می زند که پتانسیل انرژی زمین گرمایی کرواسی بیش از 1 گیگاوات (GW) است. با این حال، ظرفیت زمین گرمایی کشور هنوز بسیار کمتر است، اگرچه در حال حاضر برنامه هایی برای پمپاژ آب گرم به زیر زمین برای گرم کردن کل شهرها وجود دارد. دولت تخمین می زند که می توان با بهره برداری از انرژی استخرهای آب گرم، برق پاک را برای یک سوم کشور تامین کرد.

انرژی زمین گرمایی انرژی ثابتی را به صورت 24 ساعته و 7 ساعته فراهم می کند و قابلیت اطمینان بیشتری را نسبت به منابع بادی و خورشیدی فراهم می کند زیرا کمتر تحت تأثیر شرایط آب و هوایی متغیر قرار می گیرد. با این حال، هزینه حفاری چاه می تواند بسیار زیاد باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد که یک سوراخ حفر شده انرژی خروجی مورد نظر را تولید کند. برای مقابله با این چالش، کرواسی در حال حاضر از چاه های موجود استفاده می کند که هزینه ها را کاهش می دهد و برای سرمایه گذاران جذاب تر است.

بوکوترمال شش ماه فرصت دارد تا نحوه بهره برداری از این کشف را مشخص کند، با این امید که ظرف دو سال آینده یک یا چند نیروگاه زمین گرمایی در این سایت بسازد. کرواسی تا 40 درصد انرژی خود را وارد می کند و قصد دارد تا سال 2030 60 درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کند.

بخونید:  این جمعه که GoldenEye 007 در نینتندو سوییچ عرضه می‌شود، سال‌های طلایی بازی را دوباره تجربه کنید.

در ماه های اخیر، دولت کرواسی پنج مجوز اکتشاف زمین گرمایی با پتانسیل ساخت تا 21 چاه زمین گرمایی اعطا کرده است. ارزش کل اکتشاف و اجرای پروژه بالغ بر 400 میلیون یورو است.

منبع