یادگیری ماشینی به محققان این امکان را می دهد که سیگنال های قشر بصری را در فریم های ویدئویی رمزگشایی کنند

از طریق شیشه نگاه: اگر خبرهای علمی این هفته اتفاق بیفتد، دیری نمی‌گذرد که برادر بزرگ در ذهن ما نگاه می‌کند. پس از افشای مدل GPT توسط دانشمندان آمریکایی که افکار انسان را به کلمات رمزگشایی می کند، محققان سوئیسی یک مدل یادگیری ماشینی را نشان دادند که فعالیت عصبی در موش ها را به ویدیو ترجمه می کند.

در حالی که CEBRA فعالیت مغز را پردازش می کرد، به گروه دوم همان فیلم نشان داده شد. جدا از برخی لکنت‌ها، که احتمالاً ناشی از حرکت موش‌ها در اطراف و عدم توجه کامل است، ویدیوی رمزگشایی شده با کلیپ واقعی مطابقت دارد.

دانشمندان پیشرفت خود را بیشتر به عنوان یک ابزار تحقیقاتی جدید می دانند. آنها می گویند CEBRA بینش هایی را در مورد عملکردهای عصبی و نحوه تفسیر مغز محرک ها ارائه می دهد. آنها معتقدند که برای کمک به تشخیص و درمان اختلالات مغزی مانند آلزایمر یا سندرم تورت مفید خواهد بود.

در آزمایش‌های خود، این تیم از اندازه‌گیری‌هایی از دو نوع موش استفاده کرد: موش‌هایی که الکترود در قشر بینایی‌شان قرار داده شده است و مجموعه‌ای از موش‌های اصلاح‌شده ژنتیکی که نورون‌های آن‌ها هنگام فعال شدن سبز می‌درخشند. به برخی از موش‌ها یک کلیپ سیاه و سفید نشان داده شد که مردی در حال دویدن به سمت ماشین و بیرون آوردن چیزی از صندوق عقب بود. داده‌های این زیرمجموعه موش‌ها برای آموزش CEBRA برای مرتبط کردن فعالیت مغز با هر فریم ویدیو استفاده شد.

می توانید نسخه پیش چاپی از مطالعه CEBRA را در arXiv دانشگاه کرنل بررسی کنید. آنها همچنین فایل های نرم افزاری را در GitHub ارسال کردند تا دانشمندان علوم اعصاب دیگر از آن استفاده کنند.

بخونید:  GeForce Experience 3.27.0.112 Download | TechSpot



منبع

آیا این بدان معنی است که ما به فناوری نزدیک می شویم که می تواند خاطرات یا رویاهای یک فرد را روی صفحه فیلم یا مانیتور رایانه نمایش دهد؟ نه دقیقا. به یاد داشته باشید که CEBRA فقط می توانست این کار را انجام دهد زیرا از قبل با کلیپ ویدیویی آموزش داده شده بود. اگرچه تصور اینکه این مدل به اندازه کافی پیشرفت کند تا تصاویر را بدون پیش‌آموزش خاصی که در اینجا دیده می‌شود، به‌قدر کافی پیشرفت کند، دشوار نیست، اما در حال حاضر این امر دور از دسترس است.

محققان در Ecole Polytechnique Fédérale de Lozanne (EPFL) یک الگوریتم یادگیری ماشینی به نام CEBRA ایجاد کردند – گورخر تلفظ می شود اما کوتاه است. سیمداوم Eمتربادینگ های با ابعاد بالا آرضبط با استفاده از آمتغیرهای کمکی به زبان ساده، CEBRA مدلی است که می تواند تصاویر را از مغز موش رمزگشایی کند.

این تیم بیش از ده سال بر روی این پروژه کار کرده است و به پیشرفت های اولیه در رمزگشایی اشکال ابتدایی ناشی از فعالیت امواج مغزی در انسان و حیوانات دست یافته است. اکنون با کمک یادگیری ماشینی پیشرفته، دانشمندان EPFL کل کلیپ های فیلم را از الگوهای فکری موش ها رمزگشایی کرده اند.

با این اوصاف، تحقیقات دیگری که این هفته منتشر شد نشان داد که ما بیش از همیشه به خواندن افکار با ماشین آلات نزدیک شده ایم. دانشمندان دانشگاه تگزاس، آستین یک مدل GPT ایجاد کردند که فعالیت مغز را در اسکن‌های fMRI تجزیه و تحلیل می‌کند و آنها را با دقت نسبتاً شگفت‌انگیزی به کلمات رمزگشایی می‌کند. این فناوری بسیار عالی است، اما این اولین باری است که یک ماشین قادر است افکار را به جای کلمات تک یا عبارات بسیار کوتاه، به توصیفات کلامی پیچیده رمزگشایی کند.

بخونید:  سازمان دیده بان AMD از پردازنده های Ryzen 7000 مجهز به ذن 4 خود رونمایی می کند امروز در ساعت 7 بعد از ظهر به وقت شرقی / 4 بعد از ظهر PT