افشای گسترده مشخصات کلیدی سری پردازنده های Zen 5 ‘Granite Ridge’ AMD را فاش کرد.


چه اتفاقی افتاده؟ به نظر می رسد یک افشای جدید مشخصات کلیدی پردازنده های دسکتاپ سری Ryzen 8000 AMD با نام رمز Granite Ridge را فاش کرده است. طبق گزارش، این خط تولید حداکثر 16 هسته و 32 رشته خواهد داشت، که مشابه تراشه‌های نسل فعلی Zen 4 است، با بالاترین خط Ryzen 9 7950x نیز 16 هسته و 32 رشته ارائه می‌شود.

این گزارش که از وبلاگ آلمانی PC Games Hardware تهیه شده است، همچنین تایید می‌کند که سری Ryzen 8000 از معماری CPU Zen 5 AMD استفاده می‌کند و بر روی گره تولید N3E یا N3P TSMC ساخته خواهد شد. سند فاش شده از طرف یکی از شرکای هیئت مدیره AMD آمده است، به این معنی که اطلاعات احتمالاً نسبتاً دقیق است.

این سند همچنین نشان می‌دهد که CCD‌های Zen 5 با اسم رمز «الدورا» هستند، در حالی که هسته‌های پردازنده Zen 5 در داخل AMD «نیروانا» نامیده می‌شوند. این ادعا می‌کند که CPU سطح پایه Zen 5 با حداقل 6 هسته عرضه می‌شود و حداکثر TDP برای تراشه‌ها 170 وات خواهد بود. همچنین گفته می شود که حافظه نهان آنها مشابه حافظه قبلی Zen 4 است، به این معنی که می توانند تا 16 مگابایت کش L2 و 64 مگابایت حافظه L3 داشته باشند.

افشای جدید هیچ چیز دیگری در مورد سری Ryzen 8000 از جمله چیزی در مورد سرعت ساعت آنها فاش نمی کند، اما نشان می دهد که آنها در نیمه دوم سال 2024 عرضه خواهند شد. اگر نقشه راه شایعه پابرجا باشد، Ryzen 8000 قرار خواهد گرفت. این سری کاملاً در رقابت با سری Meteor Lake اینتل است که قرار است سال آینده نیز وارد بازار شود.

بخونید:  Samsung's Galaxy SmartTag 2 arrives October 11 for $30, still only works with Galaxy smartphones

در همین حال، به نظر می رسد نقشه راه محصول AMD فاش شده که توسط کانال محبوب YouTube Moore’s Law is Dead منتشر شده، با برخی از اطلاعات فاش شده منتشر شده توسط PC Games Hardware مغایرت دارد. طبق ویدیو، Granite Ridge به سری دسکتاپ Ryzen 8000 اشاره نمی کند، بلکه به راه حل های تعبیه شده اشاره می کند. با این حال، تعداد هسته های 6-16 و محدوده TDP 65-170 وات را نیز تأیید می کند. همچنین به نظر می رسد این اسلاید نشان می دهد که خط تولید Granite Ridge می تواند بین سه ماهه اول 2024 و سه ماهه اول 2025 وارد تولید شود.

با این حال، نه سند فاش شده و نه ویدیوی YouTube چیزی در مورد سری Ryzen 8000X3D نمی‌گویند، اگرچه AMD تأیید کرده است که SKUهای 3D V-Cache مبتنی بر Zen 5 در دست ساخت هستند. همانطور که توسط VideoCardz گزارش شده است، این شرکت هنوز فاش نکرده است که آیا این تراشه‌ها برای بازار دسکتاپ مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین جالب است که ببینیم AMD چگونه سری Ryzen 8000 3D V-Cache خود را قرار خواهد داد.



منبع