الزامات قانون چیپس، جاه‌طلبی‌های چین برای ساخت تراشه را کاهش می‌دهد

در سال 2021، ما متوجه شدیم که شرکت‌هایی مانند SMIC و شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه چین (YMTC) پیشرفت‌های باورنکردنی در عقب‌نشینی با بازیگران جهانی در صنعت نیمه‌رسانا داشته‌اند، حداقل در مورد تولید NAND، RAM و پایین‌تر CPU ها و GPU های پایانی

در همین حال، صنعت تراشه چین در حال آماده‌سازی واکنشی هماهنگ به آنچه که ضربه مهمی به تلاش‌های خود برای بازیابی می‌داند، است. ماه گذشته، اریک ژو، رئیس هواوی، گفت که صنعت نیمه هادی چین به زودی در نتیجه تحریم های بسیاری که علیه آن وضع شده است، “دوباره متولد خواهد شد”. Xu ادعا می کند که کنسرسیومی از شرکت های چینی (از جمله هوآوی) قبلاً تجهیزات لازم را برای یک گره فرآیند 14 نانومتری توسعه داده اند که هنوز چندین نسل از صنعت جهانی عقب است اما یک گام مهم برای صنعت محلی است.

در مورد YMTC، حتی یک فناوری پیوند هیبریدی پیشرفته برای روی هم ریختن قالب‌های حافظه ایجاد کرد که به تولیدکنندگان محلی SSD امکان داد تا محصولاتی را ارائه کنند که از نظر تراکم ذخیره‌سازی و عملکرد کاملاً رقابتی با پیشنهادات اصلی مانند سامسونگ، میکرون، و SK Hynix. برای مدت کوتاهی علاقه اپل را برانگیخت زیرا YMTC به عنوان یک منبع جایگزین بالقوه حافظه NAND برای آیفون‌های پایین‌رده به نظر می‌رسید.

برخی مانند موریس چانگ، بنیانگذار TSMC معتقدند که همه اینها منجر به تکه تکه شدن صنعت تراشه، افزایش هزینه ها و کاهش سرعت نوآوری می شود، اگرچه او با اکثر تحریم های ایالات متحده علیه چین موافق است. کارخانجات تراشه های پیشرفته چندین سال طول می کشد تا راه اندازی شوند و ایالات متحده تا آن زمان تأثیرات سیاست خارجی خود را نخواهد دید. با این حال، قبلاً موفق شده است سرمایه‌گذاری‌های خصوصی بالغ بر 200 میلیارد دلار را به سمت تولید تراشه در ایالات متحده هدایت کند.

بخونید:  Apple TV 4K - نظرات، مزایا و معایب 2022

همچنین بخوانید: زنجیره تامین چین: شنژن در یک روز ساخته نشد

TSMC با معمای مشابهی در مورد Fab 16 خود در نانجینگ چین مواجه است. این مرکز عمدتاً تراشه‌هایی را بر روی یک گره فرآیند 28 نانومتری تولید می‌کند و برنامه‌هایی برای ارتقای خطوط مونتاژ به یک گره فرآیندی 16 نانومتری احتمالاً به تأخیر می‌افتد یا به طور کامل از بین می‌رود. با این وجود، ریخته‌گری‌های کوچک‌تر تایوانی مانند VIS و PSMC که بر روی تراشه‌های کاربردهای خودرو تمرکز می‌کنند، در حال حاضر از سفارش‌های بیشتری سود می‌برند.

TrendForce می‌گوید شرکت‌های آمریکایی در حال حاضر تولیدات تولیدی خود را در چین کاهش داده‌اند و به دنبال راه‌هایی برای انتقال تولید به جای دیگر هستند. همچنین این امکان وجود دارد که برخی راهبردی را برای تقسیم تلاش‌های تولیدی خود انتخاب کنند، به طوری که کارخانه‌های چینی تقاضای محلی و تأسیسات خارج از کشور را پوشش می‌دهند که به مناطق دیگر خدمت می‌کنند.

چین در حال حاضر دسترسی آسان به خرید یا مجوز فناوری های حیاتی ساخت ایالات متحده را از دست داده است و شرکت هایی که در منطقه فعالیت می کنند باید تصمیم بگیرند که آیا ادامه این کار در آینده به نفع آنهاست یا خیر. بسیاری از شرکت‌های نیمه‌رسانا می‌خواهند از منابع مالی بزرگ قانون تراشه‌ها بهره ببرند، اما یکی از الزامات کلیدی این است که به مدت یک دهه مجاز به مشارکت با شرکت‌های چینی یا گسترش ظرفیت تولید خود در منطقه نباشند.

اگرچه دولت بایدن به برخی از شهروندان آمریکایی اجازه داده است که برای شرکت‌های نیمه‌رسانای چینی که در فهرست نهاد هستند به کار خود ادامه دهند، این سازمان‌ها ترجیح داده‌اند این کارمندان را به عنوان بخشی از یک تلاش عجیب و غریب «آمریکایی‌زدایی» بیرون کنند. تأثیرات این تصمیم هنوز نامشخص است، اما یک مشکل بزرگ‌تر برای همه شرکت‌هایی که کارخانه‌ها یا مراکز تحقیق و توسعه در چین را اداره می‌کنند وجود دارد – قانون چیپس.

بخونید:  Resident Evil Humble Bundle gives horror fans something to scream about

به طور جداگانه، دولت محلی استان جنوبی گوانگدونگ چین کمتر از 30 میلیارد یوان (حدود 4.36 میلیارد دلار) برای سرعت بخشیدن به استارتاپ های متخصص در علم مواد و تجهیزات برای ساخت تراشه های کاربردهای خودرو سرمایه گذاری می کند.

در حال حاضر، به نظر می رسد صنعت نیمه هادی چین می تواند در زمان یخ زده باقی بماند، علیرغم میلیاردها دلاری که توسط دولت این کشور به این کشور پرتاب می شود، به این امید که آن را کمتر به فناوری ساخت آمریکا وابسته کند. این تنها قادر به تولید تراشه های منطقی 14 نانومتری، DRAM 18 نانومتری و 3 بعدی NAND 128 لایه است – چیزی که تا زمانی که نگرانی های ایالات متحده در مورد استفاده چین از نیمه هادی های پیشرفته برای اهداف نظامی ادامه داشته باشد، تغییر نخواهد کرد.



منبع

اگر آنها بودجه قانون CHIPS را دریافت کنند، نمی توانند خطوط مونتاژ را ارتقا دهند یا ظرفیت اضافی ایجاد کنند، به این معنی که عملیات چینی آنها به مرور زمان کاهش می یابد زیرا تراشه های ساخته شده در منطقه با جایگزین های موجود در بازار جهانی کمتر رقابت می کنند.

چیزی که ناظران صنعت را شگفت زده کرد، سرعت سریع پیشرفت های نیمه هادی چینی در همه زمینه ها بود به جز پردازنده های گرافیکی پیشرفته برای بازی و شتاب دهنده های هوش مصنوعی برای مرکز داده. ریخته‌گری‌های پیشرفته با استفاده از میلیاردها بودجه دولتی ساخته می‌شدند و شرکت‌هایی مانند SMIC، Wingtech، Zhaoxin، Starblaze Technology، و Tongfu Microelectronics استعدادها را از تایوان شکار می‌کردند.

تصویر: پرزیدنت بایدن ویفر در دست دارد | اخبار AP

گفتنی است، جنگ تجاری ایالات متحده و چین که در دولت ترامپ چندین سال پیش آغاز شد، در زمان پرزیدنت بایدن ادامه یافت و منجر به تحریم‌ها و محدودیت‌های وارداتی برای فناوری تولید شده در چین شد. این امر جاه طلبی های کشور اخیر را تا حدودی کند کرده و تهیه تجهیزات ساخت پیشرفته را به یک کار دشوار تبدیل کرده است.

بخونید:  F1 23 در 16 ژوئن راه اندازی می شود، در اینجا چیزی است که برای اجرای آن بر روی رایانه شخصی خود نیاز دارید

تحلیلگران TrendForce بر این باورند که این تاثیر قابل توجهی بر ریخته گری های چینی، تولید کنندگان ویفر سیلیکونی و سازندگان حافظه تا 10 سال آینده خواهد داشت. با توافق تولیدکنندگان ژاپنی و هلندی برای کمک به کنترل صادرات علیه چین حتی در مورد تجهیزات قدیمی تر، DUV برای گره های فرآیندی بالغ تر، و شما به راحتی می توانید ببینید که چگونه برنامه کشور برای دستیابی به خودکفایی فناوری تا سال 2025 به نظر می رسد. شکست.

یک نقطه دردناک در پیش بینی، سهم چین از تولید جهانی DRAM است که پیش بینی می شود از 14 درصد در سال 2023 به تنها 12 درصد در سال 2025 کاهش یابد. سال ها. شرکت های آمریکایی مانند اینتل و میکرون و همچنین شرکت های کره ای مانند سامسونگ و SK Hynix می خواهند شکاف حاصل را پوشش دهند، اما نمی توانند از امکانات چینی خود برای این کار استفاده کنند.

تصویر بزرگ: تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش علیه شرکت های چینی قبلاً تغییراتی را در زنجیره تامین جهانی ایجاد کرده است و احتمالاً بیشتر خواهد بود. با این حال، قانون CHIPS لایه دیگری از عدم اطمینان را برای بازیگران جهانی مانند TSMC، سامسونگ و حتی شرکت‌های آمریکایی مانند اینتل و میکرون اضافه می‌کند که برخی از تأسیسات را در چین نیز اداره می‌کنند اما می‌خواهند یارانه‌های دولتی را برای برنامه‌های توسعه خود تضمین کنند. بازنده آشکار در اینجا، صنعت نیمه هادی چین است که باید راه های جدیدی برای بقا در شرایط ژئوپلیتیکی سخت پیدا کند.