به‌روزرسانی‌های Asus، Gigabyte و Asrock BIOS از پردازنده‌های نسل چهاردهم آینده اینتل پشتیبانی می‌کنند.

این به‌روزرسانی‌های جدید بایوس به پردازنده‌های رومیزی معرفی‌نشده اینتل اشاره دارد و کاربران را آماده می‌کند تا پردازنده‌های خود را بدون نیاز به تعویض مادربرد خود ارتقا دهند.

چیزی که باید منتظرش بود: شایعات اخیر حاکی از آن است که خط جدیدی از پردازنده های دسکتاپ اینتل در اواخر سال جاری وارد بازار خواهد شد. در حالی که این شرکت به‌طور رسمی چیزی فراتر از پردازنده‌های لپ‌تاپ را تأیید نکرده است، به‌روزرسانی‌های اخیر بایوس از سه سازنده مادربرد – Asus، Asrock و Gigabyte – به پردازنده‌های نسل بعدی اشاره دارد که برای همه اهداف عملی به خوبی تأیید به‌روزرسانی CPU است.

انتظار می رود اکثر پردازنده های نسل چهاردهم Raptor Lake از هسته های بیشتری نسبت به همتایان نسل سیزدهم خود استفاده کنند. اگرچه ممکن است این ارتقا انقلابی نباشد، به‌روزرسانی‌های BIOS تأیید می‌کنند که دارندگان پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake بدون نیاز به تعویض مادربرد، گزینه‌های جدیدی برای انتخاب خواهند داشت.

به‌روزرسانی‌های بایوس برای مادربردهای گیگابایت B660، B760 و Z790 از اواخر ماه مه تا اوایل ژوئن ظاهر شد و به پشتیبانی از پردازنده‌های آینده اینتل بدون ذکر نام اشاره کرد. هفته گذشته به‌روزرسانی‌هایی با عناوین مشابه برای مدل‌های Asrock B760 و Asus Z790 منتشر شد. MSI هنوز از این روند پیروی نکرده است.

پردازنده‌های جدید مورد بحث فقط می‌توانند به‌روزرسانی نسل سیزدهم سری Raptor Lake باشند که گفته می‌شود اینتل آن را به عنوان نسل چهاردهم سری Core معرفی می‌کند. یک افشاگر قابل اعتماد نشان می دهد که CPU های آنلاک شده جدید در ماه اکتبر و به دنبال آن نسخه های غیر K قبل از پایان سال 2023 وارد بازار خواهند شد.

بخونید:  بهترین کامپیوترهای رومیزی 2023

انتشار وصله تا حدودی ناهموار به نظر می رسد، زیرا بسیاری از مادربردهای گیگابایت Z790 و Asrock Z760 هنوز آن را دریافت نکرده اند. دارندگان مادربردهای Asus، Asrock یا Gigabyte که از سوکت‌های LGA1700 پشتیبانی می‌کنند و قصد دارند پردازنده‌های مرکزی خود را ارتقا دهند، باید به طور مرتب نسخه‌های جدید بایوس را بررسی کنند. علاوه بر این، پچ یادداشت‌های Asus و Asrock به‌روزرسانی به آخرین نسخه Intel Management Engine را توصیه می‌کنند.

در همین حال، اینتل اخیراً عرضه پردازنده‌های موبایل Meteor Lake را در اواخر سال جاری تأیید کرده است. اینها دارای یک طرح نام تجاری جدید برای جایگزینی برچسب های 15 ساله Core i3، i5، i7 و i9 خواهند بود. Meteor Lake دو طبقه از پردازنده‌ها را معرفی می‌کند: Intel Core و Intel Core Ultra که هر کدام دارای 3، 5، 7 و 9 نوع هستند.



منبع

با این حال، این تراشه های به روز شده ممکن است آخرین سری باشند که از سوکت LGA1700 پشتیبانی می کنند. اطلاعات فعلی حاکی از آن است که پردازنده های بعدی Arrow Lake پس از عرضه در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 به سوکت LGA1851 منتقل خواهند شد.