فاکسکان قصد دارد در بحبوحه افزایش تنش‌های آمریکا و چین، از آیفون‌ها به خودروهای الکتریکی تبدیل شود

آینده نگر: وقتی مردم نام فاکسکان را می شنوند، اغلب به فکر کارخانه هایی در سرزمین اصلی چین می افتند که آیفون های طراحی شده آمریکا را تولید می کنند. با این حال، از آنجایی که تنش ها بین دو کشور به طور فزاینده ای بی ثبات می شود، این شرکت در حال طراحی دوره ای برای تولید خودروهای الکتریکی در تاسیسات خارج از چین است.

یانگ لیو، رئیس و مدیر عامل فاکسکان اخیراً برنامه‌های این شرکت برای گسترش تجارت خودروهای الکتریکی خود را شرح داده است. اگر افزایش تنش‌های آمریکا و چین جریان درآمد اولیه فعلی آن را تهدید کند، بازار می‌تواند راه فراری برای سازنده آیفون باشد.

لیو در مصاحبه ای گسترده با بی بی سی گفت که خودروهای برقی چشم انداز معقولی برای گسترش فاکسکان هستند زیرا شباهت های اساسی با گوشی های هوشمند دارند. این شرکت در تلاش است تا تخصص خود را در مورد قطعات الکترونیکی آیفون به باتری‌ها و موتورهایی انتقال دهد که برق خودروهای الکتریکی را تامین می‌کنند. لیو همچنین به پنل داشبورد خودروهای الکتریکی به عنوان یک آیفون بزرگ اشاره کرد.

Foxconn در درجه اول به دلیل کارخانه های خود در چین که آیفون را مونتاژ می کند، شناخته شده است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در تایوان است، برای نیروی کار خود به چین وابسته است و مهمترین مشتری آن یک غول فناوری آمریکایی است. با این حال، جریان های ژئوپلیتیکی می توانند این تعادل ظریف را به خطر بیندازند.

لیو در مورد جنجال سال گذشته که کارگران فاکسکان در تلاش ناامیدانه برای فرار از قرنطینه کووید بودند، اظهار نظر کرد. این شرکت گزارش‌هایی مبنی بر جان باختن هشت نفر در میان اختلال در کارخانه را تکذیب کرد که به طور قابل توجهی بر عرضه آیفون 14 پرو تأثیر گذاشت.

بخونید:  افزایش قیمت برای Xbox Series X و Game Pass

چین تایوان را یک استان سرکش می‌بیند، در حالی که ایالات متحده می‌خواهد خودمختاری جزیره را حفظ کند. بسیاری نگرانند که اختلافات بین دو ابرقدرت به خشونت تبدیل شود. TSMC، تولیدکننده پیشرو ترانزیستورهایی که اکثر رایانه‌ها را تامین می‌کنند، به طور مشابه بین شرکت‌های فناوری ایالات متحده و ظرفیت تولید چین گیر افتاده است.

در آن زمان، فاکسکان کارگرانی را که ترک کرده بودند، جایگزین کرد و سعی کرد برخی را با پاداش های حقوقی راضی کند. با این حال، لیو گفت که اگر وضعیت مشابهی در آینده ایجاد شود، تولید را متوقف خواهد کرد، حتی اگر خطر آسیب رساندن به روابط با اپل را داشته باشد.



منبع

این شرکت تنها چند مدل EV ساخته است، اما می‌خواهد در چند سال آینده حدود پنج درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. این شرکت قصد دارد با استفاده از کارخانه های ایالات متحده، تایلند، اندونزی و احتمالاً هند، خودروهای برقی تولید کند.