«قانون اخبار آنلاین» کانادا از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌خواهد که برای محتوای اخبار اشتراک‌گذاری شده هزینه پرداخت کنند

این حرکت یکی از مواردی است که احتمالاً برای کاربران کانادایی رسانه های اجتماعی خوشایند نخواهد بود. به گفته لیزا لاونچر، رئیس ارتباطات متا در کانادا، «…ما بارها به اشتراک گذاشته‌ایم که به منظور پیروی از لایحه C-18 که امروز در پارلمان تصویب شد، محتوای رسانه‌های خبری، از جمله ناشران و پخش‌کنندگان، دیگر برای افرادی که به پلتفرم های ما در کانادا دسترسی دارند در دسترس نخواهد بود.”

چرا مهم است: قدرت، دسترسی و منابع در دسترس رسانه های اجتماعی از روز اول آن را به یک نیروی مسلط در صنعت اخبار و تبلیغات تبدیل کرده است. بسیاری از سازمان های خبری سنتی به امید توقف چرخه کاهش روزافزون بودجه و در عین حال افزایش ردپای میراث خود، فراخوان هایی را برای یکسان سازی زمین های بازی انجام داده اند. لایحه‌ای که اخیراً توسط پارلمان کانادا به تصویب رسیده است به دنبال ارائه این حمایت است، اما شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی قبلاً به صراحت اعلام کرده‌اند که علاقه‌ای به همکاری ندارند.

این لایحه شش ماه پس از دریافت موافقت سلطنتی به قانون تبدیل می شود، روشی که با آن یک لایحه به صورت رسمی مصوبه قانونگذار تبدیل می شود. در حالی که هیچ جدول زمانی ارائه نشده است، متا تایید کرده است که قبل از اجرایی شدن و اجرای قانون، هرگونه اخبار محلی را از پلتفرم خود حذف خواهد کرد.

طبق بیانیه مطبوعاتی دولت کانادا، این قانون شکاف فزاینده بین سازمان‌های خبری و پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های آنلاین را کاهش می‌دهد و انصاف و پایداری را در سراسر صنعت خبری این کشور افزایش می‌دهد. این لایحه ادعا می کند که موافقت نامه های تجاری داوطلبانه بین گوگل، متا و سازمان های خبری را برای “حفظ استقلال مطبوعات” با حداقل دخالت دولت تشویق می کند. جای تعجب نیست که گوگل و متا چندان از این تصمیم هیجان زده نیستند.





منبع

پس از تصویب این لایحه، متا تایید کرد که قصد دارد از این لایحه پیروی کند، اما به احتمال زیاد نه آنطور که مجلس در نظر گرفته است. این شرکت در عوض اعلام کرده است که به جای ایجاد قراردادهای پولی، قصد دارد به دسترسی به اخبار در فیس بوک و اینستاگرام برای کاربران کانادایی خود پایان دهد.

تماشا: پس از رای سنای کانادا به تصویب لایحه C-18 در روز پنجشنبه، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی یک قدم به پرداخت پول به رسانه‌های کانادایی برای محتوای خبری که در پلتفرم‌های خود به اشتراک می‌گذارند نزدیک‌تر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: https://t.co/vsVEEujlsg pic.twitter.com/IfagSsvs5v

– Globalnews.ca (@globalnews) 23 ژوئن 2023

اوایل این هفته، لایحه‌ای که توسط دولت کانادا برای محدود کردن توانایی رسانه‌های اجتماعی برای بازپخش محتوای خبری منتشر شده در کانادا پیشنهاد شده بود، موافقت سلطنتی را دریافت کرد. قانون اخبار آنلاین که با نام C-18 نیز شناخته می‌شود، پیشنهاد می‌کند که غول‌های رسانه‌های اجتماعی گوگل و متا موظفند برای هر گونه محتوای خبری که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مربوطه به اشتراک گذاشته شده و تغییر کاربری داده می‌شوند، به رسانه‌ها پول بپردازند.

بخونید:  NTSB از همه وسایل نقلیه جدید می خواهد که از فناوری برای جلوگیری از رانندگی در حالت مستی و سرعت غیرمجاز استفاده کنند