لری الیسون می‌گوید اوراکل قصد دارد میلیاردها دلار برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا هزینه کند، حتی بیشتر برای تراشه‌های Ampere و AMD

الگوریتم‌های یادگیری ماشین، که زیربنای محبوب‌ترین پلتفرم‌های هوش مصنوعی هستند، به مقدار زیادی سخت‌افزار و منابع محاسباتی برای آموزش و تعامل سریع کاربر نیاز دارند. اوراکل برای رقابت با غول‌های ابری مانند مایکروسافت، آمازون (AWS) و گوگل، روی ایجاد شبکه‌های پرسرعت که برای افزایش سرعت تحویل داده‌ها طراحی شده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کند.

خط پایین: اوراکل عمدتاً برای پایگاه داده و محصولات سازمانی خود شناخته شده است. با این حال، موسس و رئیس آن، لری الیسون، اخیراً قصد شرکت را برای گسترش به قلمرو در حال رشد هوش مصنوعی مبتنی بر ابر و مولد افشا کرده است. این اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی در پردازنده های گرافیکی انویدیا و بودجه قابل توجهی برای تهیه تراشه نیاز دارد.

در جریان رویداد اخیر Ampere، لری الیسون، موسس و رئیس اوراکل، تمایل این شرکت را برای پیوستن به هوش مصنوعی «هوش طلا» اعلام کرد، علی‌رغم اینکه بازار فعلی تا حد زیادی تحت تسلط رقبای بزرگ‌تر در بازار ابر هوش مصنوعی است.

الیسون گفت که اوراکل قصد دارد واحدهای محاسباتی (GPU و CPU) را از سه شرکت مختلف خریداری کند که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری روی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا خواهد بود، زیرا تراشه‌های گرافیکی Team Green برای مدتی طولانی با الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. .

اوراکل تنها در سال جاری میلیاردها دلار برای خرید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا هزینه خواهد کرد، که این امر ناشی از افزایش تقاضا برای محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی است که نیازمند سرمایه‌گذاری سخت افزاری و مالی قابل توجهی برای آموزش و ارائه محتوا است.

بخونید:  Skype vulnerability can reveal your IP address, but Microsoft doesn't think it's that bad

الیسون که در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد، همچنین فاش کرد که اوراکل قصد دارد تعداد قابل توجهی از CPU را از AMD و Ampere Computing خریداری کند. اوراکل سرمایه گذاری قابل توجهی در Ampere انجام داده است، یک شرکت فابل که در حال توسعه تراشه های سرور مبتنی بر Arm (با کمک TSMC) برای زیرساخت های بومی ابری است.

شرط بندی سنگین اوراکل در بخش هوش مصنوعی مولد مشهود است، زیرا این شرکت نه تنها سرمایه گذاری های زیرساختی خود را افزایش می دهد، بلکه معاملاتی را با شرکت های شخص ثالث نیز تضمین می کند. ماه گذشته، اوراکل با Cohere، یک استارت آپ هوش مصنوعی که توسط کارمندان سابق گوگل تأسیس شده بود، قراردادی منعقد کرد. طبق این قرارداد، Cohere نرم افزار هوش مصنوعی خود را در مراکز داده Oracle، با استفاده از 16000 پردازنده گرافیکی Nvidia اجرا خواهد کرد.



منبع

به گفته الیسون، اوراکل «سه برابر» بیشتر از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای پردازنده‌های AMD و Ampere پول خرج می‌کند. او همچنین بر نیاز به افزایش بودجه برای “محاسبات متعارف” تاکید کرد.