لیزا سو، مدیرعامل AMD می‌گوید قانون مور نمرده است، اما کند شده است

آینده نگر: با تغییر سرعت پیشرفت ترانزیستورها و هزینه ها، شرکت های فناوری همچنان به بحث و گفتگو ادامه می دهند که قانون مور چقدر زمان باقی مانده است. مدیر عامل AMD اخیراً نظرات جدیدی در مورد تلاش های این شرکت برای اطمینان از اینکه محصولاتش نسل به نسل بهبود می یابند ارائه کرده است.

آخرین اظهارات سو به آنچه قبلاً AMD در مورد قانون مور گفته بود اضافه می کند. در یک اجلاس اواخر سال گذشته، مدیر ارشد فناوری Mark Papermaster به مواردی اشاره کرد که می تواند کمک کند، مانند شتاب دهنده ها، شتاب GPU و عملکردهای تخصصی. او همچنین تایید کرد که چیپلت ها پاسخی به افزایش قیمت ترانزیستورهای اخیر هستند.

علاوه بر افزایش هزینه‌ها، هوانگ ادعا می‌کند که بهبود عملکرد و کارایی نودهای ترانزیستوری اخیر به حدی کاهش یافته است که دستاوردهای قابل توجهی در محصولاتی مانند GPU تنها با ارسال وات بیشتر به سیلیکون بیشتر قابل دستیابی است. این نظرات قیمت راه‌اندازی بالا و انرژی مورد نیاز کارت‌هایی مانند RTX 4080 را توضیح می‌دهند. AMD همچنین قبلاً نگران بود که پردازنده‌های گرافیکی تا اواسط این دهه تا 700 وات مصرف کنند.

قانون مور – به نام گوردون مور، بنیانگذار اینتل که در ماه مارس درگذشت، نامگذاری شده است – فرض می کند که توان محاسباتی با سرعتی منظم هزینه را کاهش می دهد. این نظریه از زمانی که مور مقاله خود را در این زمینه در سال 1965 نوشت، کم و بیش ثابت ماند، اما او اخیراً تردید داشت که تا چه مدت می تواند ادامه یابد. در سال 2005، مور اعتراف کرد که ترانزیستورها نمی توانند برای همیشه کوچک شوند و بقای قانون بعد از سال 2025 را زیر سوال برد.

بخونید:  Nightdive Studios بازسازی‌های FPS رترو بیشتری را به نمایش می‌گذارد



منبع

این نظرات بار دیگر نظرات رقیب اصلی Nvidia را رد می کند. جنسن هوانگ، رئیس تیم سبز، در چند سال گذشته چندین بار مرگ قانون مور را اعلام کرده است. او اخیراً این کار را برای دفاع از قیمت های غیرعادی بالای کارت های گرافیک سری GeForce RTX 40 در هنگام عرضه انجام داد.

سو بازتاب این احساس گسترده است که هر نسل جدید از ترانزیستورها پیشرفت‌های کمتری نسبت به قبل در بهره‌وری انرژی ارائه می‌کنند و اینکه چگالی پیشرفت‌های کوچک‌تری را ارائه می‌کند. با این حال، رشد نیازهای پردازشی صنعت فناوری متوقف نشده است، بنابراین تکنیک‌های جدیدی مانند چیپ‌لت‌ها و بسته‌بندی سه بعدی مهم هستند.

در مصاحبه اخیر با Barrons، لیزا سو، مدیر عامل AMD، این باور شرکت را تکرار کرد که قانون مور نمرده است، فقط سرعت آن تغییر کرده است. AMD در حال روی آوردن به تکنیک ها و فناوری های جدید برای ایجاد بهبود عملکرد در نسل های آینده تراشه های خود است.