ماموریت ESA یک سیاره فراخورشیدی درخشان با ابرهای ساخته شده از فلز را کشف کرد

کشف یک سیاره بسیار داغ از نوع نپتون بی سابقه است، تا جایی که دانشمندان اصطلاح خاصی را برای این دسته از اجرام آسمانی ابداع کرده اند: “صحرای نپتون داغ”. وجود LTT9779 b برخلاف انتظارات است، همانطور که توسط یکی از نویسندگان تحقیق ویوین پارمنتیه تاکید شده است.



منبع

زمانی که هوا با بخار آب اشباع می شود، ابرها در حمام تشکیل می شوند. به طور مشابه، LTT9779 b به دلیل اشباع بیش از حد ذرات سیلیکات و فلز، ابرهای فلزی خود را تشکیل داد. جنبه های قابل توجه LTT9779 b به همین جا ختم نمی شود. اندازه و دمای آن آن را به عنوان یک سیاره “نپتون فوق داغ” طبقه بندی می کند.

ESA LTT9779 b را با زمین که تنها 30 درصد از نور خورشید را منعکس می‌کند، و با زهره، بازتاب‌کننده‌ترین سیاره منظومه شمسی (با بازتاب 75 درصد) به دلیل پوشش ابر متراکم آن مقایسه می‌کند. ماموریت Cheops اکنون فاش کرده است که LTT9779 b 80 درصد نور بی سابقه ای را که از ستاره مادرش می آید منعکس می کند.

LTT9779 b یک آلبدوی غیرمنتظره بالا را نشان می دهد، که اصطلاح علمی است که برای اندازه گیری نسبت نور ستاره بازتاب شده توسط یک سیاره یا سایر اجرام آسمانی استفاده می شود. بیشتر سیارات به دلیل عواملی مانند جذب نور توسط اتمسفرشان (مانند زمین) یا وجود سطوح تیره یا ناهموار، آلبدوی پایینی دارند. آلبدوی LTT9779 b با توجه به قرار گرفتن دائمی این سیاره فراخورشیدی با ستاره خود، که دمای سطح تخمینی 2000 درجه سانتیگراد را در پی دارد، محققان را شگفت زده کرده است.

بخونید:  اگر بخواهید، منوی استارت ویندوز 11 در حال ادغام دائمی پیوند تلفن است

LTT9779 b یک جرم سیاره‌ای دیگر است که به گفته محققان در واقع نباید وجود داشته باشد. این سیاره فراخورشیدی که در ابتدا در سال 2020 توسط تلسکوپ فضایی TESS ناسا کشف شد، اکنون به طور دقیق از طریق ماموریت Cheops ESA مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته آژانس فضایی اروپا، LTT9779 b درخشان‌ترین سیاره فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است، که ویژگی‌های آینه‌مانندی را نشان می‌دهد که تقریباً تمام نور ساطع شده از ستاره میزبان خود را منعکس می‌کند.

سیاره باید خیلی داغ باشد تا بتواند جو را حفظ کند، چه رسد به تشکیل ابرهایی متشکل از فلز یا شیشه. با این حال، Cheops پرده برداری کرده است که LTT9779 b دارای جوی فلزی است که در اثر اشباع بیش از حد ابرهای فلزی آغشته به سیلیکات و بخارات فلزی ایجاد می شود. محققان ادعا می کنند که این معما را با اتخاذ دیدگاهی مشابه با “تشکیل تراکم در حمام پس از دوش آب گرم” حل کرده اند.

به طور خلاصه: فهرست سیارات فراخورشیدی شناخته شده در حال تبدیل شدن به “دسته ای” از اجرام عجیب و غریب آسمانی است که نظریه های سنتی در مورد شکل گیری سیاره ها را به چالش می کشند. به لطف JWST و دیگر تلسکوپ های پیشرفته، دانشمندان اکنون می توانند این موجودات مرموز را به طور کامل بررسی کنند.

LTT9779 b چنان نزدیک به دور ستاره میزبان خود می چرخد ​​که یک “سال” روی سطح آن تنها 19 ساعت طول می کشد. علاوه بر این، شعاع آن 4.7 برابر بزرگتر از شعاع زمین است. سیارات کشف شده قبلی با چنین مدارهای کوتاهی به دو دسته تقسیم می شوند: “مشتری های داغ” با شعاع حداقل 10 برابر زمین، یا سیارات سنگی کوچکتر از دو برابر زمین.

بخونید:  کلاهبرداران سعی کردند نسخه نمایشی رایگان Unreal Engine 5 "Superman" را در استیم بفروشند