امروز، هواپیمای تمام الکتریکی آلیس ما آسمان را برق انداخت و اولین پرواز فراموش نشدنی جهان را آغاز کرد. تاریخ ساز آلیس را در کلیپ ویدیویی زیر ببینید. ما مفتخریم که این جهش پیشگامانه را به سوی بیشتر جشن بگیریم #پایدار آینده.#نیروی الکتریکی pic.twitter.com/Q9dFoTPyiB
– Eviation Aircraft (@EviationAero) 27 سپتامبر 2022
در حالی که این پیشرفتها گام بزرگی به سوی برقرسانی آسمان در مقیاس بزرگتر است، تیم MIT اولین کسانی نیستند که تلاش خود را در پرواز با انرژی الکتریکی امتحان میکنند. اولین هواپیمای برقی، Tissandier Electric Airship، اولین هواپیمای خود را در 8 اکتبر 1883 انجام داد. از آن زمان، ده ها نمونه اولیه، تلاش و هواپیمای الکتریکی تولیدی در مقیاس کوچک آسمان را زیبا کرده اند.
کاربردهای فعلی در مقیاس کوچکتر از موتورهای الکتریکی استفاده می کنند که قادر به تولید صدها کیلووات نیرو با پشتیبانی تعداد زیادی باتری هستند و وزن هواپیما را تا حد زیادی افزایش می دهند و در عین حال بار بالقوه آن را کاهش می دهند. به عنوان مثال، هواپیمای 19 سرنشین Heart Aerospace، ES-30، برای حمل تقریباً 3.5 تن باتری برای پشتیبانی از پرواز 250 مایلی طراحی شده است.
یکی از جدیدترین پیشرفتها سال گذشته بود، زمانی که آلیس شرکت Eviation اولین پرواز موفقیتآمیز خود را به عنوان یک جت مسافربری تمام الکتریکی انجام داد. از آن زمان، این شرکت بیش از 4 میلیارد دلار سفارش دریافت کرده است که تقاضای صنعت برای جایگزینی با انرژی الکتریکی را بیشتر کرده است.
مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست با طراحی اجزایی برای پشتیبانی از یک موتور 1 مگاواتی که قادر به برق رسانی به هواپیماهای بزرگتر است، گام بزرگی در جهت حل این مشکل برداشته اند. بر اساس انتشار خبری MIT، مهندسان با موفقیت اجزای اصلی موتور را طراحی و آزمایش کردهاند و تجزیه و تحلیل محاسباتی انجام دادهاند تا ثابت کنند که قطعات قادر به کار با هم برای تولید یک مگاوات نیرو هستند و در عین حال ردپایی مشابه با موتورهای کوچکتر موجود در حال حاضر حفظ میکنند.
یکی از عوامل محدودکننده پرواز با کمک الکتریکی، فناوریهای پشتیبانی است که برای ایجاد نیروی کافی برای پرواز پایدار بدون تحمیل جریمههای سنگین برای وزن و تحرک لازم است.
به گفته مهندسان این تیم، موتور الکتریکی مگاواتی جدید را می توان با یک باتری یا یک پیل سوختی جفت کرد تا با تبدیل انرژی الکتریکی ذخیره شده به انرژی مکانیکی، ملخ های هواپیما را به تنهایی تامین کند. برای کاربردهای حتی بزرگتر، موتور الکتریکی می تواند موتور جت توربوفن سنتی را تقویت کند تا به عنوان یک پیشرانه هیبریدی کار کند.
چیزی که باید منتظرش بود: خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی تحولی در حمل و نقل ایجاد کرده اند و تغییراتی را در همه چیز از استانداردهای آلایندگی گرفته تا زیرساخت های شارژ ایجاد کرده اند. در حالی که مهندسان هوانوردی تلاش کردهاند نوآوری مشابهی را به آسمان بیاورند، با چالشهای متعددی در زمینه اندازه و تحویل نیرو مواجه شدهاند که مانع از کاربرد و پذیرش در مقیاس بزرگ میشود. به لطف پیشرفتهای اخیر تیمی از مهندسان MIT، ممکن است به زودی خود را یک قدم به سفرهای هوایی با انرژی الکتریکی در مقیاس بزرگ نزدیکتر کنیم.
پیشرفتها در انتقال نیرو نقطه عطفی هیجانانگیز در فناوری هوانوردی است. اما با هدف صنعت برای صفر شدن خالص آلایندهها تا سال 2050، پیشرفتهای بیشتری در سوختها، موتورها، ذخیرهسازی انرژی و سایر سیستمهای پشتیبانی برای رسیدن به هدف کاهش کربن مورد نیاز است. تا سال 2021، فناوری های هوانوردی بیش از دو درصد از انتشار CO2 جهانی را تشکیل می دادند.