مریخ نورد Perseverance ناسا مواد آلی متنوعی را در حوضه دریاچه مریخ باستانی پیدا می کند

Perseverance چندین نمونه هسته را در دهانه Jezero جمع آوری کرده است. به همراه آژانس فضایی اروپا (ESA)، ناسا امیدوار است که نمونه ها را به عنوان بخشی از ماموریت بازگشت نمونه مریخ (MSR) به زمین بازگرداند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نمونه ها در سال 2033 سالم و سلامت به زمین خواهند نشست.

مطالب مرتبط: تلسکوپ وب ناسا یک سالگی را با نمای نزدیک از مهد کودک ستاره نزدیک جشن می گیرد.

شایان ذکر است که مولکول‌های آلی می‌توانند توسط فرآیندهایی ایجاد شوند که به زندگی آنطور که ما می‌شناسیم مرتبط نیستند، و بنابراین شواهد مستقیمی از حیات نیستند. همچنین این امکان وجود دارد که آنها از جای دیگری مانند برخورد شهاب سنگ سرچشمه گرفته باشند. پس از همه، آنها در یک دهانه عظیم پیدا شدند. متأسفانه سازهای Perseverance قابلیت های محدودی دارند. تجزیه و تحلیل کامل فقط در یک آزمایشگاه زمینی امکان پذیر خواهد بود و خبر خوب این است که در حال حاضر برنامه هایی برای تحقق آن وجود دارد.

جوزف رازل هالیس می‌گوید: «تاکنون، تنها سنگ‌های مریخی که تا به حال توانسته‌ایم روی زمین مطالعه کنیم، شهاب‌سنگ‌ها بوده‌اند. دست‌یابی به سنگ‌های دست‌نخورده مریخ، به دقت ذخیره‌سازی شده و از آلودگی محافظت می‌شود، برای علم سیاره‌ای بسیار ارزشمند خواهد بود.» دانشجوی فوق دکترا در موزه تاریخ طبیعی لندن.

Perseverance در اوایل سال 2021 روی سیاره سرخ فرود آمد و از آن زمان تاکنون فعال بوده است. این مریخ نورد برای کاوش دهانه Jezero، منطقه ای به وسعت 28 مایل که دانشمندان معتقدند حوضه دریاچه ای باستانی است، طراحی شده است. هدف نهایی مریخ نورد کمک به یافتن شواهدی است مبنی بر اینکه مریخ ممکن است زمانی از حیات پشتیبانی کرده باشد.

بخونید:  سونی برای رسیدن به اهداف فروش PS5 به یک فصل تعطیلات هیولا - و سپس مقداری - نیاز دارد

مولکول‌های آلی با استفاده از ابزار SHERLOC Perseverance که مخفف Scanning Habitable Environments with Raman و Luminescence برای مواد آلی و شیمیایی است، شناسایی شدند. مولکول های مورد بحث اغلب در مواد معدنی مرتبط با فرآیندهای آبی یافت می شوند، به این معنی که ممکن است آنها به صورت آلی در دریاچه باستانی تشکیل شده باشند.

هالیس همچنین نویسنده یک مقاله تحقیقاتی است که اخیراً در مجله Nature با عنوان “تداعی‌های متنوع آلی و معدنی در دهانه Jezero، مریخ” منتشر شده است.

چرا مهم است: مریخ نورد مریخ استقامت ناسا مجموعه متنوعی از مولکول های آلی را در سطح سیاره سرخ شناسایی کرده است. این اولین بار نیست که ترکیبات آلی به مریخ مرتبط می‌شوند، زیرا دانشمندان قبلاً آنها را در شهاب‌سنگ‌های مریخ و دهانه گیل کشف کرده‌اند، اما مکان جدیدترین کشف مورد توجه قرار گرفته است.

اعتبار تصویر: Rover توسط Pixabay، Mars توسط Rdne Stock



منبع