موسس جیمی ولز معتقد است که هوش مصنوعی مولد می تواند به بهبود ویکی پدیا کمک کند

ویراستاران انسانی می‌توانند این تضادها را تشخیص دهند، اما هوش مصنوعی کل فرآیند را خودکار می‌کند، به طور بالقوه صدها نمونه را پیدا می‌کند و کمک زیادی به جامعه ویکی‌پدیا می‌کند. یکی دیگر از مسائل شناخته شده تعصب هوش مصنوعی است که از آموزش الگوریتم نامتعادل ناشی می شود. ویکی پدیا به طور مداوم با این موضوع دست و پنجه نرم می کند. منتقدان اغلب ویکی‌پدیا را به داشتن دیدگاه مردانه و سفیدمحور در مورد رویدادهای جهان متهم می‌کنند. یک هوش مصنوعی مغرضانه به حل این مشکل کمکی نمی کند.

چت ربات‌های مشابه ChatGPT و دیگر الگوریتم‌های «هوشمند» روزی می‌توانند کل مقاله‌های ویکی‌پدیا را بنویسند، حتی اگر آن آینده هنوز دور است. جیمی «جیمبو» ولز، بنیانگذار دایره‌المعارف مشترک و سازمان غیرانتفاعی ویکی‌مدیا، در مصاحبه‌ای که اخیراً منتشر شده است، به مشکل هوش مصنوعی پرداخت و اظهار داشت که چت‌بات‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی یک فناوری امیدوارکننده هستند که می‌توانند به بهبود گسترده ویکی‌پدیا کمک کنند.

همانطور که امروزه، ChatGPT و دیگر الگوریتم‌های هوش مصنوعی بیش از حد تبلیغاتی در حال بررسی کل اینترنت هستند تا یک پایگاه داده عظیم از تکه‌های متنی ایجاد کنند تا از نظر آماری به درخواست‌های افراد پاسخ دهند. بخش غیر پیش پا افتاده پایگاه داده از ویکی پدیا، یکی از منابع آنلاین که بیشترین نقل قول را دارد، می آید. ممکن است یک تغییر نقش وجود داشته باشد که در آن هوش مصنوعی بیشتر اطلاعات را در آینده روی پلتفرم بنویسد.

در متن: ویکی‌پدیا محبوب‌ترین دایره‌المعارف اینترنت است، یک تلاش مشترک شامل بیش از 58 میلیون مقاله که به بیش از 300 زبان نوشته شده‌اند. این گنجینه دانش دیجیتالی رایگان در حال حاضر توسط ویراستاران و نویسندگان انسانی بدون «هوش مصنوعی» در نظر گرفته شده است. با این حال، همه چیز می تواند خیلی زود تغییر کند.

ولز فکر می کند که آینده هنوز در راه است، بدون اینکه حدس بزند که “چقدر دور هستیم”. ولز گفت، ما مطمئناً از آن چیزی که چند سال پیش فکر می‌کرد به هم نزدیک‌تر هستیم، حتی اگر آزمایش‌های او نقایص بسیاری را که هنوز بر تجارت ربات‌های چت تأثیر می‌گذارند برجسته کرده‌اند.

“من از ChatGPT پرسیدم، آیا یک هواپیما با ساختمان امپراتوری استیت سقوط کرده است؟ و پاسخ داد نه، یک هواپیما به ساختمان امپراتوری ایالت سقوط نکرده است. اما سپس ادامه داد که یک ساختمان معروف در نیویورک وجود دارد، و یکی از معروف ترین اتفاقی که افتاد این بود که یک بمب افکن B25 به ساختمان امپایر استیت سقوط کرد، گفتم آیا بمب افکن B25 یک نوع هواپیما است؟ [yes]-بنابراین گفتم اشتباه کردی که گفتی هواپیما با آن برخورد نکرده است. و گفت، حق با شماست. من بابت اشتباهم عذرخواهی می کنم.”

ولز گفت، در حالی که نویسندگی کامل هوش مصنوعی هنوز مطرح نیست، ویکی‌پدیا در حال بحث در مورد راه‌هایی است که الگوریتم‌های چت بات می‌توانند به بهبود دانشنامه در ماه‌ها (و سال‌های آینده) کمک کنند. ولز در حال فکر کردن به فرصت‌های جذاب برای یک هوش مصنوعی است که «بر روی مجموعه درست چیزها» آموزش دیده است، مانند بررسی دو مدخل ویکی‌پدیا برای دیدن اینکه آیا اظهاراتی وجود دارد که با یکدیگر در تضاد هستند یا خیر.

ولز به ویژه نگران مشکل توهم است که به درستی آن را “دروغگویی” می نامد. هوش مصنوعی تمایل به ساختن «حقایق» دارد که برای ویکی‌پدیا مناسب نیست. ChatGPT می تواند اطلاعات نادرست یا ساختگی ارائه دهد، افراد را از قبل بکشد، یا به درخواست ها با حقایق متناقض پاسخ دهد، همه با اطمینان کامل. ولز نمونه ای از مکالمه ای که با ربات در مورد ساختمان امپایر استیت داشت ارائه کرد.

با این حال، یک هوش مصنوعی آموزش‌دیده می‌تواند شکاف‌های اطلاعاتی را که هنوز پوشش داده نشده است، شناسایی کند و ایده‌ها و محتوای جدیدی ارائه دهد. ولز تخمین می‌زند که اگر هوش مصنوعی بتواند تعداد مدخل‌های ویکی‌پدیا را سه برابر کند، هزینه‌های عملیاتی دایره‌المعارف سالانه تنها حدود 1250 دلار افزایش می‌یابد.



منبع

بخونید:  تلویزیون نسل بعدی: OLED 97 اینچی Signature LG همه سیگنال های صوتی و تصویری را به صورت بی سیم دریافت می کند.