نوکیا اولین تماس عمومی 5G را با استفاده از صدای فضایی سه بعدی انجام می دهد

منتظر بودن: پکا لوندمارک، مدیر عامل نوکیا، بار دیگر تاریخ ساز شد و اخیراً اولین تماس تلفنی را با استفاده از فناوری جدید انجام داد که این شرکت ادعا می کند بزرگترین جهش رو به جلو در ارتباطات صوتی از زمان معرفی تلفن مونوفونیک است.

لوندمارک در سال 1991 زمانی که غول تلفن فنلاندی اولین تماس تجاری را با استفاده از سیستم جهانی ارتباطات سیار یا به اختصار GSM انجام داد، به شهرت رسید.

فناوری جدید کدگذاری خدمات صوتی و صوتی 3GPP (IVAS) که بخشی از استاندارد پیشرفته 5G آینده خواهد بود، اساساً صدای مکانی برای تماس‌های صوتی و تصویری است. از طریق آن، مصرف‌کنندگان می‌توانند تماس‌هایی را با صدای سه‌بعدی تجربه کنند که بهتر از آنچه که شخصاً می‌شنوند تقلید می‌کند.

علاوه بر بهبود غنا و کیفیت یک تماس فردی، این فناوری می تواند در طول یک تماس کنفرانسی که در آن صدای تک تک شرکت کنندگان بر اساس مکان آنها در اتاق انتخاب می شود، مفید باشد. امروزه تماس‌های تلفن همراه به صورت تک صدا هستند، به این معنی که تمام صدا در یک صدای صاف فشرده می‌شود.

رئیس‌جمهور نوکیا این دمو را طی تماس تلفنی با استفان لیندستروم، سفیر فنلاند در زمینه دیجیتالی‌سازی و فناوری‌های جدید، با استفاده از یک گوشی هوشمند معمولی در شبکه عمومی 5G انجام داد. اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن حداقل دو میکروفون دارند که آنها را کاندیدای ایده‌آلی برای بهره‌برداری کامل از فناوری صوتی فضایی می‌کند.

جنی لوکاندر، رئیس نوکیا، گفت که استاندارد رمزگذاری 3GPP IVAS توسط کنسرسیومی متشکل از 13 شرکت توسعه یافته است و کلیدی برای فعال کردن قابلیت همکاری بین اپراتورها و همچنین سازندگان تلفن و تراشه است.

بخونید:  این سیلندر مسی 8 پوندی می تواند CPU Core i9 اینتل را به خوبی خنک کند

لوکاندر افزود: “به لطف استانداردسازی، اکنون کل جهان از این نوآوری بهره مند خواهد شد.”

در مورد اولین تماس تجاری GSM در سال 1991، لوندمارک در یک پست وبلاگی در سال 2021 اعتراف کرد که یکی از تماس‌های آن روز در واقع از طریق یک سیستم آنالوگ پشتیبان انجام شده است. مدیر اجرایی گفت: “من فکر می کنم می توان اعتراف کرد که 30 سال بعد، اکنون هیچ علامت سوالی در مورد دوام GSM وجود ندارد.”

باید دید که آیا تماس صوتی و تصویری فراگیر به همان اندازه که وعده داده شده بود پیشگامانه خواهد بود یا خیر. تحولات قبلی، از جمله صدای با وضوح بالا، با ادعاهای مشابه «انقلابی» همراه بود، اما علاقه چندانی در دنیای واقعی ایجاد نکرد.

اعتبار تصویر: پاول چروینسکی

منبع