پردازنده‌های گرافیکی Battlemage و Celestial اینتل در سال‌های 2024 و 2026 عرضه می‌شوند.

در همین حال، گزارش شده است که اینتل تراشه‌های گرافیکی Ponte Vecchio و پردازنده‌های گرافیکی Max Rialto Bridge مرکز داده نسل دوم خود را لغو کرده است تا منابع خود را بهتر بر توسعه XPU‌های Falcon Shores جدید متمرکز بر HPC متمرکز کند. انتظار می رفت که اینها به عنوان معماری CPU+GPU در سال 2024 وارد شوند، اما اینتل اخیراً تأیید کرده است که آنها در سال 2025 با یک آواتار فقط GPU معرفی خواهند شد.

به گفته منابع صنعتی به نقل از Commercial Times تایوان، پردازنده گرافیکی Battlemage از معماری Xe2 استفاده می کند و با استفاده از گره پردازشی 4 نانومتری TSMC ساخته می شود، در حالی که پردازنده گرافیکی Celestial از معماری Xe3 استفاده می کند و با استفاده از فرآیند N3X (3 نانومتری) این شرکت تولید می شود.

طبق گزارش‌ها، اینتل انتظار دارد تقاضای زیادی برای پردازنده‌های گرافیکی در میان گیمرها و حرفه‌ای‌های خلاق، و همچنین از سوی کسب‌وکارها برای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و سایر کارهای گرافیکی فشرده شود. این شرکت بر این باور است که معامله با TSMC به آن کمک می کند تا در سال های آینده سهمی از پای GPU رو به رشد را به دست آورد، اما اینکه آیا این اتفاق می افتد باید دید.

در صورتی که جدول زمانی گزارش شده به پایان برسد، بیش از یک سال طول می کشد تا جانشین Arc Alchemist به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد، به این معنی که آنها احتمالاً به جای استفاده از RTX 40 باید با نسل بعدی پردازنده های گرافیکی Nvidia و AMD رقابت کنند. سری و محصولات سری Radeon 7000 که در حال حاضر در بازار موجود است.

بخونید:  Leaked spec sheet reveals cableless GPU power connectors targeting over 600W

پاسخ ولرم به مجموعه کیمیاگر و به دنبال خروج اخیر راجا کدوری، رئیس بخش سیستم‌های محاسباتی و گرافیک شتاب‌دهنده اینتل، دروازه‌های گمانه‌زنی وحشیانه درباره سرنوشت بخش گرافیکی مجزای این شرکت را باز کرد، بنابراین دانستن این موضوع باعث دلگرمی است. برنامه های GPU آن با وجود شایعات مداوم بر خلاف این موضوع، هنوز در مسیر هستند.



منبع

چیزی که باید منتظرش بود: کارت‌های گرافیکی Arc Alchemist نسل اول اینتل ممکن است موفقیت بزرگی نداشته باشند، اما ظاهراً این شرکت از رویاهای GPU گسسته خود دست نکشیده است. طبق آخرین گزارش‌ها، اینتل برنامه‌های خود را برای عرضه نسل بعدی کارت‌های گرافیکی خود در سال‌های آینده برای رقابت با Nvidia و AMD ادامه می‌دهد. این گزارش ها همچنین بازه های زمانی راه اندازی احتمالی و گره های پردازشی را برای خط تولید پردازنده های گرافیکی آینده اینتل نشان می دهد.

طبق گزارش ها، اینتل بزرگترین کارخانه ریخته گری نیمه هادی جهان، TSMC را برای تولید نسل بعدی پردازنده های گرافیکی Battlemage و Celestial خود انتخاب کرده است. در حالی که اولی قرار است در نیمه دوم سال 2024 اکران شود، دومی انتظار می رود در سال 2026 عرضه شود.