گوگل بار دیگر ادعای برتری کوانتومی بر ابرکامپیوترهای سنتی را دارد

انقلاب محاسبات کوانتومی در حال حاضر 25 سال از عمر خود می گذرد و گوگل اکنون اعلام کرده است که رقابت با محاسبات سنتی سرانجام به پایان رسیده است. غول جستجو ادعا کرد که کامپیوترهای کوانتومی به سطحی از قدرت رسیده اند که ابررایانه های مدرن (یا حتی آینده) قادر به دستیابی به آن نخواهند بود. با این حال، همه افراد جامعه کوانتومی به طور کامل با این بیانیه غم انگیز قانع نشده اند.

یک سیب زمینی داغ: محاسبات کوانتومی کمی شبیه اصل عدم قطعیت هایزنبرگ است. می توان آن را از راه دور به عنوان یک انقلاب بی نظیر در تاریخ بشر مشاهده کرد، یا به جزئیات آن پرداخت تا مشخص شود که آیا این ادعاهای انقلابی به پیشرفت ملموسی در صنعت محاسبات تبدیل شده است یا خیر.

بر اساس این مقاله، تداخل سیگنال با «تکامل منسجم رقابت می‌کند و همبستگی‌های دوربرد را از بین می‌برد،» که چالش مهمی برای مهار کامل قدرت محاسباتی پردازنده‌های کوانتومی است. به نظر می‌رسد آزمایش‌های نمونه‌برداری مدار تصادفی (RCS) با استفاده از تکنیکی به نام «معیارگذاری متقابل آنتروپی» که گوگل آن را «جادوی سیاه دیجیتال» توصیف می‌کند، به این مشکل رسیدگی می‌کند تا به طور موثر تأثیر نویز را کاهش دهد.

همانطور که توسط The Telegraph گزارش شده است، یک مقاله تحقیقاتی اخیر که توسط تیم Google Quantum AI و چندین همکار تالیف شده است، بیان می‌کند که ماشین کوانتومی آزمایشی جدید از توانایی‌های ابررایانه‌های کلاسیک موجود فراتر رفته است. این مقاله با عنوان «انتقال فاز در نمونه‌برداری مدار تصادفی» به موضوع نویز در رایانه‌های کوانتومی می‌پردازد.

بخونید:  سامسونگ تولید تراشه های حافظه را به عنوان دهانه های سود کاهش می دهد

گوگل اعلام کرد که 70 کیوبیت را با موفقیت مونتاژ کرده است که در مقایسه با 53 کیوبیت موجود در یک دستگاه از سال 2019 افزایش قابل توجهی داشته است. این پیشرفت این شرکت را قادر می سازد تا به سطح پیشگامانه ای از برتری کوانتومی نسبت به ابررایانه های معاصر متکی به CPU و GPU دست یابد. در حالی که قدرتمندترین سیستم HPC موجود امروز (Frontier) می‌تواند با محاسباتی که توسط دستگاه کوانتومی قبلی انجام شده است در 6.18 ثانیه مطابقت داشته باشد، گوگل اعلام کرده است که همان دستگاه 47.2 سال طول می‌کشد تا با قدرت سیستم 70 کیوبیتی مطابقت داشته باشد.

استیو بریرلی، مدیرعامل یک شرکت علاقه مند به جنبه تجاری بالقوه محاسبات کوانتومی (Riverlane)، از پیشرفت خود تبلیغ شده گوگل به عنوان “نقطه عطف بزرگ” برای برتری کوانتومی استقبال کرد. سباستین ویدت، مدیرعامل استارتاپ کوانتومی یونیورسال کوانتوم، گفت که کامپیوترهای کوانتومی هنوز باید عملکردهای عملی بیشتری را نشان دهند. ویدت گفت: این یک نمایش بسیار خوب از مزیت کوانتومی است، اما الگوریتمی که توسط محققان گوگل توصیف شده است، «هنوز واقعاً کاربردهای عملی در دنیای واقعی ندارد».



منبع

کامپیوتر کوانتومی نسل بعدی گوگل 241 میلیون برابر قدرتمندتر از دستگاه 2019 است. همچنین قدرتمندتر از تظاهرات کوانتومی اخیر محققان چینی است، و باید به بحث برتری کوانتومی پایان دهد زیرا “به شدت در رژیم محاسبات کوانتومی فراتر از کلاسیک قرار دارد.”