Imagination Technologies می خواهد دوباره به تولید پردازنده های گرافیکی دسکتاپ بازگردد

این شرکت مستقر در بریتانیا اخیراً سی‌امین سالگرد PowerVR را جشن گرفت، معماری گرافیکی که کارت‌های دسکتاپ محبوب دهه 90 مانند Apocalypse 3D و 3Dx را تقویت کرد. در آن زمان، Imagination قادر به رقابت با شرکت هایی مانند Nvidia و ATI Technologies نبود، بیشتر به دلیل مشکلات عملکرد و پشتیبانی نرم افزار. این همان مشکلاتی است که امروزه اینتل با آن مواجه است، اما غول فناوری سانتا کلارا دارای جیب‌های عمیق‌تر و کسب‌وکار متنوع‌تری برای کمک به تأمین مالی رویاهای GPU خود است.

جالب است که ببینیم آیا معماری PowerVR نسل یازدهم می‌تواند به Imagination کمک کند تا بخشی از بازار پردازنده‌های گرافیکی رومیزی چینی را به تصرف خود درآورد یا حتی در سال‌های آینده وارد بازار جهانی شود. این شرکت در حال حاضر روی یک فناوری پردازنده گرافیکی نسل دوازدهم “Photon” کار می‌کند که از ردیابی پرتو پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود در پردازنده‌های گرافیکی موبایل عرضه شود.



منبع

عملکرد دنیای واقعی این کارت‌ها هنوز یک ناشناخته بزرگ است، اگرچه می‌دانیم که Innosilicon پردازنده‌های گرافیکی Fenghua را در SMIC با استفاده از فرآیند 12 نانومتری تولید می‌کند. علاوه بر این، توان گرافیکی کل 50 وات برای کارت Type-A برای کارتی که به عنوان مدل “4K-ready” به بازار عرضه می شود، بسیار کم به نظر می رسد.

اعتبار تصویر: Wikimedia Commons

با این حال، شرکت دیگری وجود دارد که به دنبال نفوذ به عرصه است. این هفته، Imagination Technologies بازگشت به بازار اختصاصی پردازنده‌های گرافیکی رایانه‌های شخصی را پس از دهه‌ها نقش خاموش‌تر در صنعت کلی نیمه‌رساناها نشان داد. قابل ذکر است که این لباس فناوری خود را به شرکت هایی مانند اپل اعطا می کند که آن را به عنوان پایه ای برای سیستم های روی تراشه و سایر طرح های سفارشی ترکیب کرده یا از آن استفاده می کنند.

بخونید:  استارتاپ کالیفرنیایی مجوز FAA را برای پرتاب اولین موشک پرینت سه بعدی جهان اعطا کرد

بر کسی پوشیده نیست که ورود اینتل به بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا با Arc Alchemist برنامه‌ریزی نکرده است. بین عملکرد ضعیف و رانندگان شکسته، بسیاری از ناظران صنعت بر این باورند که تیم آبی باید هزینه این سرمایه گذاری را کاهش دهد و آن را یک آزمایش شکست خورده بنامد. با این حال، به نظر می‌رسد اینتل مصمم است با هزینه‌های گزاف به جلو حرکت کند، زیرا سخت‌افزار گرافیکی را یک فناوری ضروری برای همه مشتریان خود می‌داند – از مصرف‌کنندگانی که به دنبال کار و بازی در رایانه شخصی خود هستند تا شرکت‌های بزرگی که تعدادشان را در مرکز داده‌ها کاهش می‌دهند.

در همین حال، انویدیا و AMD در حال آماده سازی کارت های گرافیک جدیدی هستند که انتظار می رود نسبت به ارائه های فعلی Ampere و Navi 2 پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد داشته باشند. با Arc Alchemist، به نظر می‌رسد اینتل در حال ورود به بخش‌های اولیه و اصلی بازار است.

به طور خاص، Innosilicon از پردازنده گرافیکی Imagination BXT-32-1024 به عنوان پایه ای برای خط کارت های گرافیک دسکتاپ Fantasy (Fenghua) خود استفاده می کند. کارت Type-A از این خانواده 16 گیگابایت حافظه GDDR6X را روی یک رابط 128 بیتی در کنار یک واحد BXT-32-1024 با پنج ترافلاپس قدرت محاسباتی یکپارچه می کند. همچنین یک کارت دوم نوع B وجود دارد که ظاهراً دو پردازنده گرافیکی BXT Imagination را برای عملکرد دو برابر در یک PCB جفت می کند.

در متن: در طول دو دهه گذشته، Imagination Technologies مستقر در بریتانیا بر روی سخت افزار جاسازی شده موبایل و پردازنده گرافیکی خودرو تمرکز کرده است. اکنون می‌خواهد ضربه دوم را به پردازنده‌های گرافیکی رومیزی با کارایی بالا بزند، درست همانطور که اینتل با Arc Alchemist انجام داده است. این دو شرکت در رویکرد و منابع متفاوت هستند، اما رقابت بیشتر در فضای GPU خبر خوبی برای مصرف کنندگان است.

بخونید:  نقض LastPass: بدتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد

در سال 2020، Imagination قول داد که به زودی پس از 20 سال تمرکز بر فناوری های موبایل و خودرو، به بازی با عملکرد بالا باز خواهد گشت. از آن زمان تاکنون، ما چیز زیادی در مورد هیچ پیشرفتی در این راستا نشنیده‌ایم، به جز قرارداد صدور مجوز با یک شرکت چینی به نام Innosilicon، که در تلاش برای ساخت سخت‌افزار گرافیکی برای بازارهای مصرف‌کننده و سازمانی محلی است.