در مرحله بعد War Thunder را داریم، که یک بازی قدیمی است که امروزه نیز بسیار محبوب است و شما انتظار دارید سطح نسبتا خوبی از بهینه سازی برای پاسکال برای این بازی داشته باشید. مطمئناً به نظر می رسد که چنین است زیرا GTX 1080 در هر دو رزولوشن آزمایش شده تقریباً 30٪ سریعتر بود.
Counter-Strike Global Offensive کلاسیک دیگری است، بنابراین جای تعجب نیست که GTX 1080 در اینجا عملکرد خوبی دارد. نتایج 1080p کمی سیستم محدود به نظر میرسند، اما وقتی به 1440p میرسیم، GPU محدودتر میشود و دوباره پهنای باند برتر GTX 1080 مزیت آشکاری به آن میدهد، تا حدی اجازه میدهد تا 29 درصد عملکرد بهتری داشته باشد.
هر چند این ما را به فکر واداشت. با توجه به اینکه GTX 1080s به طور کلی با قیمت 200 دلار کارکرده به فروش می رسد، یا تقریباً با قیمتی که برای Radeon 6600 دست دوم می پردازید، GeForce RTX 3050 جدیدتر چگونه با این همه مقایسه می شود؟
عملکرد God of War برای RTX 3050 غم انگیز است. فقط 60 فریم در ثانیه در 1080p، GTX 1080 را 57 درصد سریعتر و سپس 78 درصد در 1440p سریعتر می کند. با توجه به اینکه این عنوان جدید است، حداقل برای رایانه شخصی، احتمالاً انتظار داشتید که RTX 3050 عملکرد بسیار بهتری داشته باشد، حداقل با GTX 1080 قدیمی مطابقت داشته باشد، اما ظاهراً اینطور نیست.
به سختی می توان به طور قطعی گفت که چگونه این دو پردازنده گرافیکی بر اساس نمونه بازی هایی که به آن نگاه کردیم، مقایسه می شوند. گاهی اوقات RTX 3050 بسیار سریعتر بود، گاهی اوقات بسیار کندتر، و چیزی که در نیمی از زمان به نظر می رسید، تقریباً یکسان بودند.
Forza Horizon 5 در هر دو رزولوشن تست شده نتیجه یکسانی دارد. GTX 1080 چند فریم سریعتر بود، اما به اندازهای نزدیک است که بتوان به نتیجه رسید و هر دو پردازنده گرافیکی با استفاده از پیشتنظیم “کیفیت بالا” عملکرد بسیار قابل پخشی را ارائه کردند، بنابراین در کل نتیجه خوبی داشت.
خلاصه عملکرد
مشکل دیگر این قیمت این است که RTX 3050 با قیمت درخواستی 300 دلاری خود، از Radeon RX 6600 خجالت می کشد. پردازنده گرافیکی AMD به حدود 260 دلار کاهش یافته است و معمولاً عملکرد بسیار بهتری را ارائه می دهد. بنابراین در واقع قیمت RTX 3050 نباید بالاتر از 220 دلار یا نزدیک به 200 دلار باشد تا جذابتر شود.
در واقعیت، RTX 3050 هرگز با آن قیمت در دسترس قرار نگرفت و حتی امروز حداقل 300 دلار قیمت دارد، بنابراین نیمی از قیمت GTX 1080 MSRP اصلی است، پس بیایید با آن پیش برویم. آیا پس از سالها و چندین نسل GPU، آیا پردازنده گرافیکی GeForce 300 دلاری 2022 میتواند پردازنده گرافیکی 600 دلاری سال 2016 را شکست دهد؟
با رفتن به Rainbow Six Siege، عملکرد رقابتی بین دو پردازنده گرافیکی GeForce را می یابیم و مطمئناً هر دو به اندازه کافی سریع هستند تا از این عنوان لذت ببرید، حتی در یک محیط رقابتی.
نتایج Hunt: Showdown جالب هستند، هر دو پردازنده گرافیکی همان 101 فریم در ثانیه را در 1080p ارائه کردند، اما GPU پاسکال در 1440p با ارائه 17 درصد فریم بیشتر عمل کرد و ما این تفاوت را به پهنای باند حافظه کاهش می دهیم.
Halo Infinite یک بازی جدید است و نمونهای است که در آن RTX 3050 میتواند با GTX 1080 مبارزه کند و با اختلاف کمی آن را در 1080p شکست دهد و سپس با آن در 1440p مطابقت کند.
تا آن زمان، RTX 3050 بهعنوان ناامیدکنندهترین پردازنده گرافیکی Ampere باقی خواهد ماند و یک راز کامل در مورد اینکه چگونه تیم سبز میتواند محصولی پایینتر از همتا را با چنین امتیازی تغییر دهد، باقی خواهد ماند.
ما چندین بار دیدهایم که GTX 1080 در وضوح بالاتر بهتر عمل میکند، زیرا از مزیت پهنای باند 30 درصدی برخوردار است، این منطقی است.
پایین ترین سطح 1% RTX 3050 جدیدتر سازگارتر بود، اما در مجموع تجربه با GTX 1080 همچنان خوب بود.
در 1080p می بینیم که در کل RTX 3050 در واقع 6 درصد کندتر از GTX 1080 بود و این نتیجه بسیار ناامیدکننده ای است. مجموعه کوچکی از بازیها وجود داشت که در آنها پردازنده گرافیکی Ampere جدیدتر سریعتر بود و در حالی که در چند مورد بسیار سریعتر بود، در موارد دیگر بسیار کندتر بود.
برای طرفداران سیمکارتهای مسابقه، GTX 1080 هنوز بسیار زنده و پرطرفدار است و مطمئناً از RTX 3050 توانایی بیشتری دارد زیرا در 1080p 14 درصد سریعتر و سپس در 1440p نسبتاً 19 درصد سریعتر بود. زمانی که یک پردازنده گرافیکی GeForce مدرن 300 دلاری در تلاش است تا اسلحه قدیمی را از بین ببرد، یک پیروزی آشکار در اینجا برای فناوری قدیمی تر است.
فقط 14 بازی وجود داشت که حاشیهها در هر دو جهت 5% یا کمتر بود، در 20 بازی که RTX 3050 با 10% حاشیه یا بیشتر کندتر بود. بنابراین به طور کلی، در سال 2022 GTX 1080 همچنان محصول برتر از نظر عملکرد بازی است و اغلب اوقات در صدر قرار می گیرد.
Death Stranding در این مرحله چند سال از عمرش می گذرد، بنابراین GTX 1080 در زمان عرضه آنقدر قدیمی نبود. بنابراین جای تعجب نیست که ببینیم RTX 3050 با GTX 1080 از مزیت عملکردی 15 درصدی در 1080p و تقریباً 20 درصدی برتری در 1440p پیشی گرفته است.
وقتی به نتایج 1440p نگاه می کنیم، اوضاع برای GPU قدیمی پاسکال حتی بهتر به نظر می رسد. در اینجا ما 22 بازی را می یابیم که RTX 3050 با 10 درصد حاشیه یا بیشتر کندتر بود. این تقریباً نیمی از بازی های آزمایش شده است.
آنچه ما آموختیم
برای آزمایش، از سیستم تست Ryzen 7 5800X3D خود با استفاده از 32 گیگابایت حافظه DDR4-3200 CL14 به همراه آخرین درایورهای نمایشگر موجود استفاده می کنیم. نوار قابل تغییر اندازه برای همه 50 بازی که در 1080p و 1440p آزمایش کردیم استفاده شده است. قبل از پرش به نمودارهای تفکیک معمولی، نگاهی دقیق به داده های حدود ده عنوان خواهیم داشت.
معیارها
اگرچه قدرت پردازش تقریباً یکسان است و RTX 3050 از پشتیبانی سخت افزاری از فناوری هایی مانند محاسبات async و DirectX 12 بهره می برد و البته با استفاده از جدیدترین معماری انویدیا، بهینه سازی درایور بهتری را دریافت می کند.
منصفانه است که بگوییم پیشرفت در بخش GPU اقتصادی در چند نسل گذشته تقریباً راکد بوده است. شما میتوانید استدلال کنید که عملکردی معادل دو نسل قدیمیتر در سطح پایه خوب است، اما بعد متوجه میشوید که سطح ورودی به 300 دلار رسیده است، نه 200 دلار یا کمتر، و این به سرعت بسیار هیجانانگیزتر میشود.
F1 22 یک بازی جدید است و با این حال GTX 1080 همچنان توانسته بهتر از GTX 1080 باشد و 12 درصد عملکرد بهتری در 1080p و 9 درصد در 1440p ارائه می دهد. این یک نتیجه چشمگیر برای گرافیک پاسکال قدیمی است و طرفداران F1 که 5 تا 6 سال پیش روی یکی از آنها سرمایه گذاری کردند، بدون شک بسیار خوشحال خواهند شد، اگر هنوز از آن تا به امروز استفاده می کنند.
این مقایسه به نفع GeForce ارجمند نبود، اگرچه Radeon بسیار جدیدتر به طور متوسط 20٪ در 1080p سریعتر و 14٪ در 1440p سریعتر بود. با این وجود، دیدن این که بعد از شش سال GTX 1080 همچنان یک پردازنده گرافیکی توانا باقی می ماند، بسیار چشمگیر بود، حتی اگر چیزی نباشد که در بازار کارکرده به دنبال آن باشید.
برای جمعبندی سریع، GeForce GTX 1080 در سال 2016 (زمانی که به آن امتیاز 100 عالی دادیم، بدون شوخی) با قیمت 600 دلار عرضه شد و در سال بعد به 500 دلار کاهش یافت. این بدان معناست که شش سال بعد RTX 3050 به نصف آن قیمت رسید، یا حداقل طبق MSRP رسمی 250 دلاری (می دانید کمبود GPU و تورم سال گذشته) قرار بود.
با شروع Hitman 3، متوجه میشویم که RTX 3050 در رزولوشن 1080p 18 درصد و در 1440p 21 درصد سریعتر بود، که برخی از دستاوردهای عملکردی بسیار بزرگ برای GPU جدیدتر Ampere است. همانطور که گفته شد، این یک نمایش بسیار ضعیف برای GTX 1080 است زیرا در آزمایشهای قبلی شاهد عملکرد ضعیف آن نسبت به RX 6600 و Vega 64 بودیم، بنابراین انتظار نداریم که این حاشیهها عادی باشد.
با این حال، ما در مجموع 50 بازی را آزمایش کردهایم، بنابراین بیایید تفکیک کامل را بررسی کنیم…
عنوان بد دیگر برای پاسکال Warhammer III است که در آن عملکرد GTX 1080 وحشتناک است و به طور میانگین تنها 42 فریم در ثانیه در 1440p دارد. RTX 3050 در هر دو رزولوشن آزمایش شده تقریباً 50 درصد سریعتر بود و ما معتقدیم که این تا حدی به دلیل عدم وجود محاسبات async در سطح سختافزار در GTX است.
در یکی از ویژگیهای اخیر با عنوان «GPU پرچمدار 2016 در مقابل GPU بودجه 2022»، دوباره از GeForce GTX 1080 قدیمی بازدید کردیم تا ببینیم که چگونه پردازنده گرافیکی پاسکال 2016 انویدیا در سال 2022 انباشته شده است، و چون Radeon RX 6600 یکی از معدود آنهاست. پردازندههای گرافیکی که ما واقعاً میتوانیم در حال حاضر توصیه کنیم – میتوان آنها را با قیمتی کمتر از 260 دلار داشت – ما فکر کردیم که میتواند یک تطابق جالب باشد.
بازی دیگری که در آن RTX 3050 نسبت به GTX 1080 عملکرد خوبی دارد، Cyberpunk 2077 است که در هر دو رزولوشن تست شده حدود 10 درصد عملکرد بیشتری ارائه میکند. ما مشکوک هستیم که پشتیبانی درایور از پاسکال در سطح مناسبی برای این نسخه پر هیپ است، و در عوض کاستیهای GTX 1080 در اینجا به معماری قدیمی پاسکال مربوط میشود.
روی کاغذ یک مسابقه جالب است. مقایسه تعداد هسته های CUDA بی معنی است، اگرچه هر دو 2560 بسته بندی می کنند، اما GTX 1080 100٪ واحدهای خروجی نقشه و رندر بافت بیشتری دارد. GTX 1080 ممکن است فقط از حافظه GDDR5X استفاده کند در حالی که RTX 3050 به GDDR6 منتقل شده است، اما با نصف عرض گذرگاه حافظه، پردازنده Ampere مقرون به صرفه در واقع پهنای باند حافظه کمتری در 224 گیگابایت در ثانیه دارد در حالی که 320 گیگابایت در ثانیه است که بسیار بزرگ است. 30 درصد کاهش وجود دارد.
GeForce GTX 1080 همچنین توانسته شش سال به عنوان یک GPU بسیار قابل استفاده دوام بیاورد. شش سال زمان زیادی در سخت افزار کامپیوتر است، چه رسد به عملکرد گرافیکی، بنابراین ما فکر می کنیم که بسیار قابل استفاده باقی ماندن، استاندارد طلایی برای چنین محصول قدیمی است. با نصف قیمت، RTX 3050 ممکن است کمی ارزانتر باشد، اما آیا به راحتی شش سال از آن بهره خواهید برد؟ ما مطمئن نیستیم و مطمئن نیستیم، اما مایلیم دوباره شما را در سال 2028 برای بازدید مجدد 50 بازی ببینیم.