اولین ویروسی که تلفن‌های همراه را هدف قرار داد، دستگاه‌های دارای کدام سیستم‌عامل را تحت تأثیر قرار داد؟

همانطور که تلفن های هوشمند محبوب تر شدند، چشم انداز تهدید تکامل یافت و بدافزارهای تلفن همراه شروع به هدف قرار دادن دستگاه های اندروید و iOS کردند. این منجر به توسعه تروجان های پیچیده ای مانند DroidKungFu و Geinimi و باج افزارهایی مانند Simplocker شد که دستگاه های اندرویدی را هدف قرار می داد. پلتفرم iOS اپل نیز با تهدیداتی مواجه شده است، هرچند که به دلیل اکوسیستم برنامه های محدودتر آن تا حدی کمتر.



منبع

بعدها، یک نوع Cabir به نام Mabir ظهور کرد که توانایی انتشار از طریق بلوتوث و MMS با ارسال یک فایل .sis روی شبکه‌های سلولی را داشت. پس از ظهور Cabir، چندین ویروس تلفن همراه دیگر ظاهر شدند، از جمله Commwarrior که تلفن‌های سیستم عامل سیمبین را نیز هدف قرار داده و از طریق MMS و بلوتوث پخش می‌شد و Ikee، اولین کرم آیفون، که در سال 2009 کشف شد.

اولین ویروس تلفن همراه شناخته شده Cabir یا Caribe نام داشت. در ژوئن 2004 کشف شد و عمدتاً دستگاه‌های دارای سیستم عامل سیمبین را هدف قرار می‌داد که معمولاً در گوشی‌های هوشمند نوکیا در آن زمان استفاده می‌شد. Cabir کرمی بود که از طریق بلوتوث پخش می‌شد و در حالی که مضر نبود، پتانسیل انتشار ویروس‌های تلفن همراه و آلوده کردن دستگاه‌های دیگر را نشان داد.

کرم Cabir که توسط Kaspersky کشف شد و ظاهراً به نام کارمند النا کابیروا لقب گرفته بود، برای هدف قرار دادن تلفن های سری 60 نوکیا طراحی شده بود. این دستگاه از اتصال بلوتوث گوشی برای ارسال خود به تمام دستگاه‌های دارای بلوتوث، از جمله دستگاه‌هایی که سیمبین را اجرا نمی‌کنند، مانند رایانه‌های رومیزی یا چاپگرها، استفاده می‌کند.

بخونید:  صفحه نمایش هیبریدی فلکس سامسونگ هم می تواند تا شود و هم کشویی

این بدافزار که با نام‌های Caribe، SymbOS/Cabir و نام‌های دیگر نیز شناخته می‌شود، کاربران را ملزم می‌کرد تا آن را به عنوان انتقال فایل بپذیرند. در برخی موارد، به طور مکرر دستورات را نمایش می دهد تا زمانی که کاربر مجبور به موافقت شود. خوشبختانه، این کرم در طبیعت رها نشد. در عوض، برای شرکت های آنتی ویروس ارسال شد. آنها به این نتیجه رسیدند که در حالت فعلی بی ضرر است و توسط گروهی از هکرها به نام 29A به عنوان اثبات مفهومی برای جلب توجه ایجاد شده است.

پاسخ خود را انتخاب کنید و انتخاب صحیح آشکار خواهد شد.