بودجه جهانی برای انرژی خورشیدی در سال 2023 از تولید نفت پیشی خواهد گرفت

آخرین پیش‌بینی بازار انرژی در نسخه 2023 گزارش سرمایه‌گذاری انرژی جهانی آژانس بین‌المللی انرژی گنجانده شده است که بیان می‌کند بودجه انرژی پاک در مسیر افزایش به 1.7 تریلیون دلار تا پایان سال است. این سازمان بین دولتی مستقر در پاریس می گوید، سرمایه گذاری در فناوری های انرژی پاک “به طور قابل توجهی از هزینه های سوخت های فسیلی پیشی می گیرد”، زیرا نگرانی ها در مورد مقرون به صرفه بودن انرژی و امنیت به دلیل وضعیت فعلی جهان در حال افزایش است.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت که سرمایه‌گذاری جهانی در تولید انرژی پاک در سال 2023 همچنان رو به رشد خواهد بود و بیشتر از بودجه تولید سوخت فسیلی پیشی خواهد گرفت. پروژه‌های انرژی مرتبط با انرژی خورشیدی برای اولین بار از تولید نفت پیشی خواهند گرفت و موقعیت خورشیدی را به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژیکی که جهان می‌تواند برای اتخاذ یک مدل انرژی واقعی تجدیدپذیر به کار گیرد، تقویت می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید، پولی که در کل سال 2023 برای انرژی جهانی خرج می‌شود به حدود 2.8 تریلیون دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود بیش از 1.7 تریلیون دلار از این مبلغ صرف فناوری‌های پاک و تجدیدپذیر مانند وسایل نقلیه الکتریکی، ذخیره‌سازی، سوخت‌های کم آلاینده شود. و پمپ های حرارتی 1 تریلیون دلار باقیمانده به تامین منابع مالی زغال سنگ، گاز و نفت ادامه خواهد داد که اثرات فاجعه بار گرمایش جهانی را تشدید می کنند.

در متن: انقلاب انرژی های تجدیدپذیر سریعتر از آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند در حال وقوع است. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، نقطه عطف مهمی برای فرآیند انتقال انرژی تا پایان سال 2023 تعیین خواهد شد.

بخونید:  آمازون با معاملات اولیه Prime Day اشتها را باز می کند

انرژی خورشیدی یکی از «نمونه‌های درخشان» روند فوق‌الذکر است، زیرا انتظار می‌رود این فناوری در نهایت به زودی از میزان سرمایه‌گذاری برای تولید نفت پیشی بگیرد. پیش بینی می شود هزینه پروژه های انرژی خورشیدی به بیش از 1 میلیارد دلار در روز یا 382 میلیارد دلار برای کل سال 2023 برسد، در حالی که تولید نفت همچنان 371 میلیارد دلار خواهد بود.

دیو جونز اندیشکده انرژی Ember گفت که خورشید «ابر قدرت» واقعی تولید انرژی های تجدیدپذیر است. جونز اشاره کرد که از قضا، برخی از آفتاب‌ترین مکان‌های روی کره زمین هنوز کمترین میزان سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی و پروژه‌های فناوری را دارند. به هر حال، ساعت بی امان گرمایش جهانی برای آنها نیز در حال چرخش است.



منبع

به گفته فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، روندها دروغ نمی‌گویند و سرمایه‌گذاری‌های فناوری پاک از سوخت‌های فسیلی دور می‌شوند: انرژی پاک به سرعت در حال حرکت است، حتی «سریع‌تر از آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند» و به ازای هر دلاری که برای سوخت‌های فسیلی هزینه می‌شود اکنون حدود 1.7 دلار صرف انرژی پاک می شود. پنج سال پیش، بیرول گفت، این نسبت یک به یک بود.