مینه سوتا قانون برجسته حق تعمیر وسایل الکترونیکی را تصویب کرد

قانون، سازندگان لوازم الکترونیکی را ملزم می‌کند که ابزارها و دستورالعمل‌های تعمیر را در اختیار مصرف‌کنندگان و تعمیرگاه‌های مستقل قرار دهند تا بتوانند دستگاه‌های خراب را بدون پرداخت حق بیمه برای تعمیر آن‌ها از مراکز خدمات شرکت تعمیر کنند. این قانون برای تمام محصولات فروخته شده در تاریخ 1 ژوئیه 2021 یا پس از آن اعمال می شود و تصریح می کند که ابزار و اسناد تعمیر لازم باید ظرف 60 روز به صورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. عدم انجام این کار نقض قانون شیوه های تجارت فریبنده ایالت خواهد بود و مجازات هایی را در پی خواهد داشت.

قانون مینه سوتا بخشی از یک لایحه تخصیص همه جانبه (SF 2774) است که از 1 ژوئیه 2024 لازم الاجرا می شود و حاوی بند “تعمیر منصفانه دیجیتال” است که اکثر لوازم الکترونیکی مصرفی را پوشش می دهد، به جز کنسول های بازی ویدئویی، وسایل نقلیه موتوری، دستگاه های پزشکی، ابزارهای امنیت سایبری، سیستم های ذخیره انرژی مسکونی، و تجهیزات مزرعه و ساخت و ساز. با این حال، شامل بسیاری از لوازم الکترونیکی خانگی دیگر، از جمله تلفن های هوشمند، لپ تاپ، تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال، دستگاه های هوشمند خانگی و غیره می شود.

تصویر بزرگ: تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا، این هفته لایحه جدیدی را امضا کرد که به مصرف‌کنندگان این حق را می‌دهد تا دستگاه‌های الکترونیکی و گجت‌های خود را تعمیر کنند، البته به استثنای چند مورد. مینه سوتا اولین ایالت ایالات متحده نیست که قانون حق تعمیر لوازم الکترونیکی مصرفی را تصویب می کند، زیرا ایالت هایی مانند نیویورک و کلرادو نیز در سال های اخیر قوانین مشابهی را تصویب کرده اند. سایرین مانند واشنگتن و مین نیز قوانین مشابهی را پیشنهاد کرده اند که به مصرف کنندگان امکان تعمیر وسایل و ابزارهای الکترونیکی خود را می دهد.

بخونید:  Steam اولین بازی آزمایشی خود را با 90 دقیقه تبلیغ Dead Space دریافت می کند

ناظران و فعالان حق تعمیر بر این باورند که قانون مینه سوتا از نظر دامنه و مقیاس خود جامع تر از قانون نیویورک است که قرار است در ماه جولای اجرایی شود. برخلاف لایحه مینه سوتا، لایحه ای که سال گذشته توسط کتی هوچول، فرماندار نیویورک امضا شد، برخی از طرفداران حق تعمیر را تحت تأثیر قرار نداد، زیرا تولیدکنندگان را ملزم به فروش قطعات جداگانه به مصرف کنندگان نمی کند و همچنین به تکنسین های تعمیر شخص ثالث اجازه نمی دهد نرم افزار را دور بزنند. قفل ها این در مورد دستگاه هایی که قبل از تصویب قانون فروخته شده اند نیز صدق نمی کند، و آن را بسیار کمتر از آنچه فعالان درخواست می کردند، فراگیر می کند.

با وجود انبوهی از استثنائات در قانون مینه سوتا، این قانون در اکثر موارد توسط مدافعان حق تعمیر به گرمی پذیرفته شده است. یکی از آنها ناتان پراکتور، مدیر ارشد کمپین حق تعمیر PIRG ایالات متحده است. در بیانیه‌ای که این هفته منتشر شد، پروکتر گفت که قانون جدید بزرگترین برنده حق تعمیر برای مصرف‌کنندگان تا به امروز است. به گفته وی، “تعمیرات باعث کاهش ضایعات و صرفه جویی در هزینه مصرف کنندگان می شود. این یک عقل سلیم است، و به طور فزاینده ای آشکار می شود که تلاش های سازندگان برای خنثی کردن تعمیر دیگر قابل تحمل نخواهد بود. مینه سوتا آخرین ایالتی نخواهد بود که آن را مدون می کند.”



منبع