سه ارائه‌دهنده بزرگ ابر، آمازون، مایکروسافت و گوگل، در حال حاضر 67 درصد از بازار را تشکیل می‌دهند.

گروه تحقیقاتی سینرژی آخرین داده های خود را در مورد روندهای تجاری در بازار رایانش ابری منتشر کرده است. سه شرکت بزرگ درگیر در این بخش پرسود مبالغ هنگفتی را انباشته می‌کنند که “در بخش کوچکی” از تبلیغات در مورد خدمات مولد هوش مصنوعی کمک می‌کند.

در طول سه ماهه اول سال 2024، کسب و کارها «بیش از» 76 میلیارد دلار را برای زیرساخت های ابری در سطح جهان هزینه کردند. شرکت داده‌های بازار Synergy Research Group تخمین می‌زند که بازار ابری 21 درصد نسبت به سه ماهه اول سال 2023 رشد کرده است و دومین سه ماهه متوالی رشد “به‌طور قابل توجهی بهبود یافته” و قوی‌ترین عملکرد از سه ماهه سوم سال 2022 را تجربه کرده است.

Synergy می نویسد، علیرغم برخی بادهای مخالف اقتصادی، پولی و سیاسی، بخش رایانش ابری «قدرت اساسی» خود را نشان می دهد و از مزایای انفجار هوش مصنوعی مولد بهره می برد. آمازون، مایکروسافت و گوگل موقعیت خود را به عنوان سه شرکت بزرگ در بخش ابر حفظ کرده اند و در عین حال نرخ رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند.

آمازون با 31 درصد سهم بازار جایگاه اول خود را حفظ کرده است، در حالی که مایکروسافت (25 درصد) و گوگل (11 درصد) نرخ رشد سالانه بالاتری را تجربه کردند. ارائه دهندگان ابری “رده دو” با بالاترین عملکرد سالانه شامل Huawei، Snowflake، MongoDB و Oracle هستند. شرکت چینی هوآوی علیرغم تحریم های شدید اعمال شده توسط دولت ایالات متحده همچنان به رشد و تجارت خود ادامه می دهد.

پس از ترکیب نتایج به اشتراک گذاشته شده توسط ارائه دهندگان بزرگ ابر برای سه ماهه اول سال 2024، Synergy اکنون درآمد حاصل از هزینه های زیرساخت ابری را 76.5 میلیارد دلار تخمین می زند. ارزش این بازار در دوازده ماه گذشته به 283 میلیارد دلار رسید. تعریف Synergy از “زیرساخت ابری” شامل IaaS، PaaS و خدمات ابر خصوصی میزبانی شده است.

بخونید:  مایکروسافت 20 میلیون دلار برای نقض حریم خصوصی آنلاین کودکان در Xbox پرداخت خواهد کرد

خدمات Utility IaaS و PaaS با نرخ رشد 23 درصدی، بیشترین سهم را از کل بازار کلاد در سه ماه گذشته به خود اختصاص دادند. ارائه دهندگان اصلی موقعیت غالب در بخش ابر عمومی دارند و سه نام بزرگ 72 درصد از بازار را در اختیار دارند. رشد در سراسر جهان قوی است، اما منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) بهترین عملکرد را داشته است، با رشد 25 درصدی سالانه در هند، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی.

در مقایسه با کشورهای APAC، بازار ایالات متحده در سه ماهه اول 20 درصد رشد کرد. به گفته John Dinsdale، تحلیلگر ارشد Synergy، بازار ابری در اواخر سال 2022 و 2023 نرخ رشد “غیرعادی پایین” را تجربه کرد. همانطور که تحلیلگران پیش بینی می کردند، اکنون فعالیت دوباره بهبود یافته است، حتی اگر بازار برای بازگشت به وضعیت سریع پس از همه گیری “بیش از حد عظیم” شده است. نرخ رشد. با این حال، هزینه های ابر در چهار سال آینده دو برابر خواهد شد.

منبع