اورکلاکر افراطی باعث می شود Core i9-14900KF اینتل با سرعت 9 گیگاهرتز فریاد بزند

چه اتفاقی افتاده؟ پردازنده‌های Core نسل چهاردهم اینتل که اخیراً منتشر شده‌اند، عمدتاً یک ارتقاء جزئی نسبت به نسل‌های قبلی خود هستند. با این حال اورکلاکرها ثابت کرده اند که افزایش عملکرد آنها برای ثبت یک رکورد جهانی جدید برای فرکانس CPU دسکتاپ کافی است. یک پردازنده قبلاً فقط یک بار از 9 گیگاهرتز فراتر رفته است.

تنها چند روز پس از راه اندازی Raptor Lake Refresh، اورکلاکرها از پردازنده پرچمدار این مجموعه برای ثبت رکورد جدید سرعت ساعت جهانی استفاده کردند. تیم پشت این پروژه قصد دارد محدودیت های CPU را کمی بیشتر کند.

Jon “Elmor” Sandström از ElmorLabs با Asus ROG برای اورکلاک کردن Core i9-14900KF اینتل به فرکانس بی‌سابقه 9.04 گیگاهرتز، 50% فراتر از ساعت بوست استاندارد 6 گیگاهرتزی آن، همکاری کرد. این تلاش مستلزم چندین تلاش بود و اعتبارسنجی مناسب نتایج در سایت ثبت سوابق CPU-Z چالش دیگری را ایجاد کرد.

در حالی که اورکلاک شدید معمولاً با خنک کردن نیتروژن مایع همراه است، Elmor و Asus به جای آن از هلیوم مایع استفاده کردند. تیم قبل از تایید موفقیت آمیز رکورد جهانی جدید در CPU-Z تقریباً از بین رفت.

همچنین بخوانید: تست Intel Core i9-14900K، i7-14700K و i5-14600K

اگرچه نتیجه نهایی تایید شده 9043.92 مگاهرتز بود، Skatterbencher که در این پروژه همکاری کرد، می گوید که آنها به 9.1 گیگاهرتز رسیدند، اما مشکلات فنی مانع از رسمی شدن این رقم بالاتر شد. این تیم احتمالاً به زودی تلاش خواهد کرد تا رکورد قانونی 9.1 گیگاهرتز را ارسال کند.

طبق تاریخچه Skatterbencher در مورد اورکلاک کردن CPU، رقابت برای رکوردهای جهانی حدود یک دهه قبل از اینکه Elmor شروع به اعمال محدودیت های جدید با پردازنده های اخیر اینتل کند، متوقف شد. یک AMD FX-8350 در سال 2012 به 8793.33 مگاهرتز رسید – رکوردی که تا اکتبر گذشته المور با i9-13900K به 8812.85 مگاهرتز رسید. این پردازنده در ماه دسامبر از سد 9 گیگاهرتز بر روی همان پردازنده عبور کرد و سپس کمی رکورد خود را در تراشه Raptor Lake Refresh در این هفته شکست.

بخونید:  اینتل Core i9-13900KF (QS) در بنچمارک‌ها به 6.1 گیگاهرتز رسیده است

اینتل تراشه‌های نسل چهاردهم را در روز سه‌شنبه با همان قیمت قبلی عرضه کرد و شایعات افزایش قیمت را از بین برد. پردازنده‌های Raptor Lake Refresh مطابق با نام خود، اصلاحاتی از Raptor Lake با بهبود عملکرد تک رقمی تخمین زده می‌شوند.

کاربرانی که نمی خواهند مادربردهای LGA 1700 سوکت خود را کنار بگذارند، ممکن است پردازنده های جدید را به عنوان یک ارتقاء نسبتاً مقرون به صرفه در نظر بگیرند. نسل‌های آینده با تمرکز بر لپ‌تاپ مانند Arrow Lake و Meteor Lake به سیستم‌های جدیدی نیاز خواهند داشت که به طور قابل‌توجهی طرح طراحی و مجموعه ویژگی‌های اینتل را با تمرکز مبتنی بر چیپ‌ست و سخت‌افزار AI یکپارچه بازبینی می‌کنند. این شرکت قصد دارد هر دو خط را در سال 2024 راه اندازی کند.

منبع