در حال حاضر از منابع انرژی تجدیدپذیر برای تامین یک سوم نیازهای برق جهان استفاده می شود

چیزی که باید منتظرش بود: گزارش جدیدی از یک اندیشکده مستقل انرژی جهانی تصویری کاملاً خوش بینانه از آینده انرژی ترسیم می کند. به گفته امبر، انرژی‌های تجدیدپذیر به نرخ‌های بی‌سابقه‌ای در تولید برق رسیده‌اند که به طور قابل‌توجهی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در برخی از مناطق پر انرژی جهان شده است.

Ember به تازگی آخرین بررسی جهانی الکتریسیته خود را منتشر کرده است، گزارشی که جزئیات استفاده از منابع تجدیدپذیر و سوخت های فسیلی در تولید برق برای رفع نیازهای مختلف افراد و مشاغل را شرح می دهد. این سازمان غیرانتفاعی بریتانیا می گوید که منابع انرژی تجدیدپذیر بیش از یک سوم برق تولید شده در سال 2023 را به خود اختصاص داده است.

هدف این گروه از طریق این گزارش، ارائه اولین “نمای کلی جامع” از تغییرات تولید برق در سال گذشته است. داده‌ها نشان می‌دهد که سال 2023 سالی محوری برای انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و منابع خورشیدی و بادی به ترتیب 23 درصد و 10 درصد رشد داشته‌اند. در مقابل، منابع فسیلی تنها 0.8 درصد افزایش تولید برق را شاهد بودند.

گزارش Ember داده‌هایی را از 215 کشور مختلف جمع‌آوری کرد، از جمله آخرین داده‌های موجود برای 80 کشور که 92 درصد تقاضای جهانی برق را نشان می‌دهند. داده های 13 منطقه جغرافیایی و اقتصادی مانند آسیا، آفریقا، اتحادیه اروپا و G7 نیز گنجانده شده است.

Ember برای اولین بار دسترسی رایگان به مجموعه داده های جامع خود را فراهم می کند.

ایمبر بیان می‌کند که رشد غیرقابل انکار انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی خورشیدی، جهان را به سمت «عصر جدیدی» سوق خواهد داد که در آن تولید سوخت‌های فسیلی کمتر برجسته می‌شود.

بخونید:  رابرت متکالف برنده جایزه تورینگ 2023 برای اختراع و تجاری سازی فناوری اترنت شد.

این گزارش تاکید می کند که منابع تجدیدپذیر تولید برق تنها 19 درصد از بازار جهانی را در سال 2000 تشکیل می دادند، در حالی که آنها اکنون بیش از 30 درصد هستند. با این حال، منابع انرژی آبی در سال 2023 به پایین ترین حد پنج ساله خود خواهند رسید، زیرا زغال سنگ و سایر منابع سوخت فسیلی آنها را خنثی می کند و بنابراین از کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می کند.

تقاضای جهانی برق در سال 2023 با پیش‌بینی Ember تقاضای بیشتر در سال 2024 به میزان 2.2 درصد افزایش یافت. انتظار می‌رود طی دهه آینده، انتقال انرژی وارد فاز جدیدی شود که مشخصه آن کاهش دائمی سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار است. ایمبر انتظار دارد که بخش انرژی اولین کشوری باشد که کربن زدایی می کند، اگرچه منابع فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ همچنان بر مصرف انرژی اولیه جهان غالب هستند.

منبع