با SiFive و RISC V چه اتفاقی می‌افتد؟

چرا این مهم است: پیشگام RISC V، SiFive چندین بار تکرار شده است، اما اکنون یک مدل تجاری را تقویت کرده است که اساسا آن را به عنوان رقیب مستقیم Arm قرار می دهد. اگر آنها بتوانند به اجرا ادامه دهند، از بسیاری از شتاب بسیار سالم RISC V بهره مند خواهند شد.

ما اخیرا در یک جلسه توجیهی تحلیلگر با SiFive شرکت کردیم. ما سال گذشته در مورد SiFive نوشتیم و در مورد چالش هایی که آنها با آن روبرو هستند کاملا محتاط بودیم. با گذشت زمان و تجزیه و تحلیل عمیق تر از برنامه های آنها، ما از آن جلسه گذشته بسیار بیشتر از آنچه که قبلاً بودیم به شرکت علاقه مند بودیم.

SiFive یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه راه‌حل‌های RISC V است. RISC V یک جایگزین «باز» برای معماری مجموعه دستورالعمل‌های Arm یا x86 (ISA) است که به ریاضیات درون پردازنده‌ها قدرت می‌دهد. ما قبلاً موضوع RISC V را پوشش داده‌ایم، از نظر فنی جالب است و در زمان خوبی با علاقه بازار قابل توجهی ارائه می‌شود.

SiFive اغلب به عنوان “کلاه قرمزی” RISC V، شرکت پیشرو در تجاری سازی یک پایگاه کد منبع باز توصیف می شود. اما این یک توصیف نادرست است.

SiFive اغلب به عنوان “کلاه قرمزی” RISC V، شرکت پیشرو در تجاری سازی یک پایگاه کد منبع باز توصیف می شود. اما این یک توصیف نادرست است. در عوض، ما باید SiFive را به عنوان یک رقیب مستقیم برای Arm، یک مجوز دهنده مالکیت معنوی ISA شروع کنیم. آنها «طرح‌های» را می‌فروشند که سایر شرکت‌ها برای کپی کردن آن در طرح‌های تراشه‌های خودشان پول می‌پردازند. این کمی غیر منطقی به نظر می رسد زیرا RISC V “رایگان” و “باز” ​​است.

بخونید:  دولت ایالات متحده به شرکت‌های هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا به نفع خود خود تنظیم شوند

یادداشت ویراستار:
نویسنده مهمان، جاناتان گلدبرگ، بنیانگذار D2D Advisory، یک شرکت مشاوره چند منظوره است. جاناتان استراتژی‌ها و اتحادهای رشدی را برای شرکت‌هایی در صنعت موبایل، شبکه، بازی و نرم‌افزار ایجاد کرده است.

توضیح ساده این است که شکاف بزرگی بین داشتن کد RISC V و تبدیل آن به یک تراشه فعال وجود دارد – انواع افزونه‌ها، ابزارها و ویژگی‌های مورد نیاز برای پر کردن این شکاف وجود دارد و SiFive، مانند Arm، کسب درآمد می‌کند. با فروش آنها توضیح پیچیده تر این است که RISC V واقعاً “منبع باز” نیست، بلکه یک “استاندارد باز” مانند Wi-Fi در نظر گرفته می شود.

دقیق تر است، اما همچنین گیج کننده است، از این رو تمام علامت های نقل قول در اطراف کلمه “باز” ​​وجود دارد. کافی است بگوییم که ساخت تراشه های RISC V آسان نیست و SiFive خود را برای حل این مشکل آماده کرده است.

در دفاع از ما، می توان ما را به خاطر گیج کردن چیزها در گذشته بخشید، SiFive چندین بار تکرار را پشت سر گذاشته تا به مدل فعلی خود برسد. مدیریت قبلی شرکت را به چندین جهت از جمله فروش تراشه های خود سوق داده بود. مدل جدید بسیار سازگارتر و بادوام تر به نظر می رسد.

به طور کلی، ما فکر می کنیم RISC V در وضعیت بسیار خوبی به نظر می رسد. این به طور گسترده در چین مورد استفاده قرار گرفته است، تا حدی به دلیل هزینه کم استفاده و تا حدودی به دلیل نگرانی های ژئوپلیتیکی. و شرکت‌های بزرگ تراشه‌های جهان همگی RISC V را اتخاذ می‌کنند، که عمدتاً ناشی از پرسش‌هایی در مورد مدل کسب‌وکار در حال تکامل Arm و این واقعیت است که آنها یکی از بزرگترین مشتریان خود، Qualcomm را دنبال می‌کنند.

بخونید:  Valve یک نقص امنیتی در Dota 2 به مدت دو سال باقی گذاشت تا اینکه شخصی سعی کرد از آن سوء استفاده کند

RISC V هنوز با چالش‌های زیادی مواجه است، از جمله ماهیت ذاتاً تکه تکه‌شده ریشه‌های «باز» آن. همانطور که گفته شد، در بسیاری از بازارها از جمله اینترنت اشیا، سیستم های صنعتی و تعبیه شده محبوبیت پیدا کرده است. استدلالی وجود دارد که RISC V جذابیت قابل توجهی در استنتاج Edge AI (یک بازار بزرگ آینده) دارد و شانس غیر صفر برای اینکه RISC V واقعاً جای پایی در مرکز داده به دست آورد.

و البته، بازار عظیم نیمه تریلرهای خودرویی که در افق قرار دارد، به همان اندازه که برای هر شخص دیگری باز است، به روی RISC V باز است.

این باید به معنای تجارت خوب برای SiFive باشد. همانطور که شرکت های بیشتری راه حل های RISC V را توسعه می دهند، جذابیت کار با شرکتی مانند SiFive قابل توجه است، به ویژه برای شرکت های غیر تخصصی که تراشه های خود را می سازند.

ما بسیاری از شرکت ها، بزرگ و کوچک، طراحان تراشه و دیگر طراحان را می شناسیم که با SiFive برای سرعت بخشیدن به پروژه های خود کار می کنند. در مقاله‌ای آینده، مزیت‌های کار با SiFive را به جای پرواز انفرادی توضیح خواهیم داد. به بیان ساده، انتظار می رود SiFive با بازار RISC V رشد کند و این بازار به خوبی در حال رشد است.

SiFive مشتریانی در بخش‌های صنعت و بازارهای کاربر نهایی دارد، که مهم است زیرا استفاده از RISC V هنوز در حالت آزمایشی است.

حداقل، ما معتقدیم که آینده اکثر تراشه های بزرگ شامل SoC های چند ISA خواهد بود، با هسته های RISC V/SiFive که در کنار هسته های Arm و حتی در کنار هسته های x86 قرار می گیرند. استدلال قوی‌تر دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه RISC V ممکن است به ISA غالب در بسیاری از بازارهای بزرگ تبدیل شود. ما هنوز برای رفتن به آنجا آماده نیستیم، اما در مورد چشم انداز RISC V خوشبین هستیم و این باید به نفع SiFive باشد، به خصوص اگر آنها بتوانند تاریخچه اجرای فعلی خود را گسترش دهند.

بخونید:  AMD The Last of Us Part 1 را به خریداران سری Radeon RX 7900 و RX 6000 می دهد.

منبع