کاخ سفید از “منشور حقوق” برای هوش مصنوعی رونمایی کرد

برخی از افراد هوش مصنوعی را یک پیشرفت انقلابی می دانند که به زندگی روزمره ما اجازه می دهد آسان تر شود. با این حال، دیگران هوش مصنوعی را خطرناک، ترسناک یا به طور بالقوه «ربات‌هایی می‌دانند که قصد دارند جهان را تصاحب کنند». صرف نظر از اینکه در این زمینه در چه سمتی ایستاده اید، اکثر آنها موافق هستند که هوش مصنوعی باید مقررات یا دستورالعمل هایی داشته باشد که توسعه دهندگان باید هنگام ساخت آثار خود از آنها پیروی کنند.

سال گذشته، اریک لندر، مشاور ارشد علمی سابق جو بایدن، یک “منشور حقوق” را به شدت برای هوش مصنوعی پیشنهاد کرد، با این امید که هر گونه آسیب احتمالی را که می تواند ایجاد کند محدود کند و اوایل این هفته، کاخ سفید رسما طرحی را برای ایجاد آن ارائه کرد. این برنامه ها واقعیت دارند

گزارشی از واشنگتن پست به تفصیل این پیشنهاد را شرح می دهد و ادعا می کند که این لایحه دارای “پنج اصل اساسی” است، از جمله:

  • کاربران باید از سیستم‌های خودکار «ناامن یا ناکارآمد» محافظت شوند و ابزارها باید صریحاً «برای محافظت فعالانه از شما در برابر آسیب‌ها طراحی شده باشند».
  • استفاده تبعیض آمیز از الگوریتم ها و سایر هوش مصنوعی باید ممنوع شود و ابزارها باید با تاکید بر برابری توسعه داده شوند.
  • شرکت‌ها باید برای جلوگیری از «عملکردهای سوء استفاده از داده‌ها»، حفاظت از حریم خصوصی را در محصولات ایجاد کنند و کاربران باید «آژانس» در مورد نحوه استفاده از داده‌هایشان داشته باشند.
  • سیستم‌ها باید شفاف باشند تا کاربران «بدانند که از یک سیستم خودکار استفاده می‌شود» و بفهمند که چگونه بر آنها تأثیر می‌گذارد.
  • کاربران باید بتوانند “در صورت لزوم از سیستم های خودکار به نفع جایگزینی انسانی خودداری کنند.”
بخونید:  تسلا در حال ارائه یکپارچه سازی Steam برای خودروهای مدل S و Model X خود است

اگر بگوییم هوش مصنوعی زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است، یک دست کم گرفتن بزرگ است. مثبت یا منفی بودن آن کاملا به شما بستگی دارد. دستیارهای مجازی مانند الکسا و سیری در بسیاری از دستگاه‌هایی که مردم هر روز با آن‌ها تعامل دارند، ادغام شده‌اند. وسایل نقلیه خودران، نه محدود به مدل‌های تسلا، از یادگیری ماشینی برای آموزش رانندگی با هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. ربات های تولیدی نمونه دیگری از این دست است، اگرچه بیشتر به تجارت مربوط می شود تا مصرف کننده.

آلوندرا نلسون، معاون مدیر علوم و جامعه کاخ سفید، بیشتر با واشنگتن پست صحبت کرد و مدعی شد که این لایحه صرفاً “نشانگری برای حمایت ها تعیین می کند.” یکی از مقامات ناشناس کاخ سفید اظهار داشت که این طرح‌ها یک “ندای اقدام” هستند و “ما می‌دانیم که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.”

چه اتفاقی افتاده؟ از آنجایی که هوش مصنوعی به رشد خود ادامه می‌دهد و به بخش بزرگ‌تری از زندگی ما تبدیل می‌شود، بسیاری از مردم معتقدند که هوش مصنوعی باید قوانین یا دستورالعمل‌هایی داشته باشد. کاخ سفید با انتشار «منشور حقوقی» که صرفاً به هوش مصنوعی اختصاص دارد، با این شهروندان موافق است.

از آنجایی که لایحه هوش مصنوعی «انتخاب» است، شرکت‌ها می‌توانند فعلاً آن را نادیده بگیرند.

از آنجایی که لایحه هوش مصنوعی «انتخاب» است، شرکت‌ها می‌توانند فعلاً آن را نادیده بگیرند. این ممکن است تغییر کند اگر کنگره تصمیم بگیرد که حمایت هایی را که در آن برنامه ها تعیین شده است، اعمال کند، اما ممکن است سال ها دیگر طول بکشد. جالب است که می‌بینیم دولت ایالات متحده قدم می‌گذارد و تلاش می‌کند هوش مصنوعی را تحت کنترل نگه دارد تا مطمئن شود که به چیزی خطرناک برای هیچ شهروندی تبدیل نمی‌شود.

بخونید:  در اینجا دلیلی است که CPUهای دسکتاپ Meteor Lake اینتل می توانند ناامید کننده بزرگ باشند



منبع