یونسکو می گوید تکامل فناوری عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند تهدیدی برای حریم خصوصی ذهنی باشد.

هفته گذشته ماسک، که مدت‌ها خواستار مقررات سخت‌تر در مورد هوش مصنوعی بود، شرکت xAI را راه‌اندازی کرد، شرکتی که به دنبال درک «ماهیت واقعی جهان» است.



منبع

نوروتکنولوژی رشته ای است که به دنبال اتصال دستگاه های الکترونیکی به سیستم عصبی است. احتمالاً شناخته‌شده‌ترین شرکتی که در این زمینه کار می‌کند Neuralink متعلق به ایلان ماسک است که قبلاً ویدیویی از یک میمون نه ساله با یکی از ایمپلنت‌های این شرکت در مغزش نشان داده بود که تنها با استفاده از افکار خود پونگ بازی می‌کرد. در ماه مه، FDA پس از رد تاییدیه در اوایل سال 2022، به Neuralink اجازه داد تا آزمایشات انسانی را آغاز کند.

مدیر یونسکو گفت: “تکنولوژی عصبی می تواند به حل بسیاری از مسائل بهداشتی کمک کند، اما همچنین می تواند به مغز افراد دسترسی پیدا کند و آنها را دستکاری کند، و اطلاعاتی در مورد هویت و احساسات ما تولید کند. می تواند حقوق ما در مورد کرامت انسانی، آزادی فکر و حریم خصوصی را تهدید کند.” ژنرال آدری آزولای در ژوئن.

راموس در کنفرانسی در پاریس گفت: «ما در مسیری به سوی دنیایی هستیم که در آن الگوریتم‌ها ما را قادر می‌سازند تا فرآیندهای ذهنی افراد را رمزگشایی کنیم و به طور مستقیم مکانیسم‌های مغزی را که زیربنای نیات، احساسات و تصمیم‌های آن‌ها هستند دستکاری کنیم.

گابریلا راموس، دستیار مدیرکل یونسکو در امور اجتماعی و علوم انسانی، گفت ادغام فناوری عصبی و هوش مصنوعی “گسترده و بالقوه مضر” است.

یونسکو نوروتکنولوژی را چیز بدی نمی خواند. Squicciarini از توانایی آن در کمک به افراد مبتلا به بیماری های عصبی شدید ستایش کرد. اما یونسکو هشدار می دهد که پیشرفت های “سرعت پیچیدگی” و ادغام هوش مصنوعی، دستورالعمل های اخلاقی برای محافظت از حقوق بشر را ضروری می کند.

بخونید:  Asus Zenbook 17 Fold OLED نظرات، مزایا و معایب

WTF؟! به نظر نمی رسد که همه را در مورد از دست دادن شغل، ربات های قاتل و انقراض کامل نگران کند، به نظر می رسد هوش مصنوعی نیز این ظرفیت را دارد که حریم خصوصی ذهنی ما را تهدید کند. این هشدار از سوی سازمان ملل آمده است که می گوید پیشرفت های “سرعت پیچیدگی” در فناوری عصبی، مانند ایمپلنت های مغزی یا اسکن، می تواند به هوش مصنوعی اجازه دهد تا به افکار خصوصی ما نگاه کند.

ماریاگرازیا اسکوئیچیارینی، اقتصاددان یونسکو که در زمینه هوش مصنوعی متخصص یونسکو است، گفت، مانند بسیاری از چیزهای این روزها، هوش مصنوعی برای تقویت فناوری عصبی، با پردازش و یادگیری از مجموعه داده‌ها به روش‌هایی که قبلاً هرگز ممکن نبود، استفاده می‌شود. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این مانند قرار دادن نوروتکن روی استروئیدها است.

اگرچه ماسک زمانی در مورد ایمپلنت های Neuralink صحبت کرد که به کاربران اجازه می دهد موسیقی را مستقیماً در مغز خود پخش کنند، تمرکز اصلی آن کمک به درمان بیماری های عصبی کشنده، فلج، نابینایی و موارد دیگر است.

نوروتکنولوژی در دو دهه گذشته راه طولانی را پیموده است، اما در برخی موارد، می تواند بیش از آنکه مفید باشد، آسیب به همراه داشته باشد. به گزارش اینسایدر، یونسکو با هانا گالوین، زنی مبتلا به صرع صحبت کرد که تصمیم گرفت یک دستگاه عصبی تهاجمی را در داخل جمجمه اش روی سطح مغزش نصب کند تا تشنج ها را تشخیص دهد و از قبل به او هشدار دهد، بنابراین او می دانست قبل از حمله باید دراز بکشد. . اما این دستگاه به او منجر شد که احساس کند “کسی در سرش است” و به دلیل داشتن بیش از 100 تشنج در روز، دائماً خاموش می شد. در نهایت، گالوین دستگاه را حذف کرد.

بخونید:  Resident Evil، SimCity و سه نفر دیگر وارد تالار مشاهیر بازی های ویدیویی می شوند

خبرگزاری فرانسه می نویسد: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به قدری نگران چشم انداز نقض حقوق بشر ناشی از فناوری عصبی است که شروع به ایجاد یک “چارچوب اخلاقی” جهانی برای رسیدگی به آن کرده است.