رئیس فورد می گوید که ایالات متحده هنوز نمی تواند در مورد خودروهای الکتریکی با چین رقابت کند

در ماه می، چین اعلام کرد که پس از پیشی گرفتن از ژاپن در سه ماه اول سال، به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است. این کشور 1.07 میلیون دستگاه خودرو در این دوره صادر کرد که افزایش 58 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال 2022 داشت که بخشی از آن به دلیل تقاضای اضافی روسیه بود. برای مقایسه، صادرات ژاپن در طول سه ماه اول سال 2023، 954185 بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش داشته است.

یک گزارش اندیشکده مستقل از اوایل سال جاری به این نتیجه رسید که چین در زمینه تحقیقات در 37 مورد از 44 فناوری حیاتی و نوظهور، از جمله باتری‌های الکتریکی، یکی از حوزه‌هایی که چین در خطر انحصار در آن قرار دارد، از ایالات متحده جلوتر است.



منبع

“آی تی [Michigan] یک تاسیسات کاملاً متعلق به فورد است. آنها کارمندان ما خواهند بود و تنها کاری که ما انجام می دهیم صدور مجوز برای این فناوری است. همین است.» فورد گفت.

کارخانه ایلان ماسک در شانگهای تسلا صادرکننده بزرگ خودروهای الکتریکی است. اوت گذشته نقطه عطف ساخت میلیون خودرو را پشت سر گذاشت و انتظار می رود ظرفیت تولید سالانه خود را از 1.5 میلیون افزایش دهد.

این خودروساز آمریکایی در ماه فوریه اعلام کرد که 3.5 میلیارد دلار برای ساخت کارخانه خودروهای الکتریکی در میشیگان سرمایه گذاری خواهد کرد. رویترز می نویسد که در این معامله از فناوری شرکت باتری چینی Contemporary Amperex Technology Co. Ltd استفاده خواهد شد که منجر به سناتور مارکو روبیو شد که از دولت بایدن بخواهد این توافق را بررسی کند. فورد می گوید کارخانه باتری میشیگان فرصتی برای مهندسان فورد است تا این فناوری را بیاموزند و از آن برای خود استفاده کنند.

بخونید:  سونی پس از واکنش شدید، الزامات پیوند اکانت PSN را برای بازیکنان رایانه شخصی Helldivers 2 حذف می کند

بوتیگیگ افزود که ایالات متحده باید روابط داخلی و بین المللی برای مواد خام و ظرفیت پالایش ایجاد کند. شرکت‌های چینی بیش از نیمی از بازار باتری‌های خودروهای الکتریکی را تشکیل می‌دهند و 90 درصد تقاضا برای برخی مواد باتری را تامین می‌کنند.

چه اتفاقی افتاده؟ بیل فورد، رئیس اجرایی شرکت خودروسازی فورد، هشدار داده است که در مورد تولید خودروهای الکتریکی، ایالات متحده هنوز آماده رقابت با چین نیست. فورد در مورد صنعت خودروهای برقی چین طی مصاحبه ای با فرید زکریا جی پی اس CNN گفت: “آنها خیلی سریع توسعه یافتند و آنها را در مقیاس بزرگ توسعه دادند. و اکنون آنها را صادر می کنند. […] آن‌ها اینجا نیستند، اما به اینجا می‌آیند، فکر می‌کنیم، در یک مقطع زمانی، باید آماده باشیم، و ما آماده می‌شویم.»

روز یکشنبه، وزیر حمل و نقل ایالات متحده، پیت بوتیگیگ، گفت که ایالات متحده باید گام هایی برای کاهش مزیت چین در باتری های برقی بردارد و ایجاد ظرفیت پالایش برای مواد کلیدی “قابل رسیدگی است”.