جان کارمک از آشفتگی واقعیت مجازی متا خارج می شود

کارمک در پیام پایانی خود به کارمندان گفت متا، شرکت بزرگی که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، ناکارآمد است، دائماً خود خرابکاری می‌کند و «برای رقابت اجتناب‌ناپذیری که در راه است آماده نیست». این برنامه نویس در سال 2013 id Software را ترک کرد تا به طور تمام وقت در Oculus کار کند، شرکتی که بعداً توسط Facebook/Meta خریداری شد تا بخشی از تلاش های واقعیت مجازی فیس بوک باشد.

جان کارمک کسب و کار VR متا را ترک می کند. پس از یک دهه تلاش برای “حرکت دادن چیزها” در شرکت مارک زاکربرگ، یکی از خالقان ژانر FPS تصمیم گرفته است که دست از کار بکشد و با استارتاپ خود به دنبال علایق دیگری باشد. پیام نهایی کارمک، با این حال، وضعیت نسبتاً دردسرساز را برای تجارت کارفرمای سابقش به تصویر می‌کشد.

Carmack گفت که Quest 2، آخرین تلاش متا برای ساخت و بازاریابی یک هدست VR برای توده‌ها، بسیار نزدیک به آنچه که او «کار درست» می‌داند اگر می‌خواهید یک محصول خوب بسازید، است. Carmack همچنین گفت: «همه چیز می‌توانست کمی سریع‌تر اتفاق بیفتد.» اما به نظر می‌رسد متا ذاتاً ناکارآمد است، درست مانند کد تولیدی که قادر به فراتر رفتن از نرخ بهره‌برداری 5 درصد از GPU نیست.

کارمک خاطرنشان کرد که متا با سرعتی که باید پیشرفت نمی کند، زیرا این شرکت “فقط ناکارآمدی شناخته شده است” و “برای رقابت اجتناب ناپذیر” در فضای VR آماده نیست. متا تعداد افراد و منابع مضحکی دارد و با این حال دائماً در حال خود خرابکاری و هدر دادن تلاش است. کارمک می‌گوید: «این حتی نصف اثربخشی که باعث خوشحالی من می‌شود نیست».

بخونید:  گوگل به کاربران اندروید توصیه می کند پس از یافتن 18 آسیب پذیری روز صفر در گوشی های محبوب، اقدام کنند.

به طور خلاصه: جان کارمک یک نام افسانه ای در صنعت فناوری است، یک برنامه نویس اعجوبه که روی نقاط عطف بازی مانند Commander Keen، Wolfenstein 3D، Doom و Quake کار کرده است. علایق اخیر او، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی، اکنون تصمیم او را مجبور به ترک متا و چشم انداز تجاری بسیار آشفته آن کرده است.

اکنون برنامه نویس «از مبارزه خسته شده است» و می خواهد استارتاپ خود را که روی هوش عمومی مصنوعی (تکنولوژی های Keen) کار می کند، راه اندازی کند. کارمک در نهایت گفت: واقعیت مجازی هنوز هم می‌تواند برای اکثر مردم جهان ارزش بیاورد، و هیچ شرکتی برای انجام آن بهتر از متا نیست – حتی با روش‌های فعلی و ناکارآمد آن. هنوز جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد، اما او آنجا نخواهد بود تا آن را ببیند.



منبع

کدنویس مدتی است که برای شنیدن صدایش تلاش کرده است، حتی اگر می‌توانست نقش CTO خود را در نظر بگیرد. او گفت که “ظاهراً به اندازه کافی متقاعد کننده نیست.” کارمک اذعان می‌کند: «می‌توانستم پس از خرید Oculus به Menlo Park نقل مکان کنم و سعی کنم با نسل‌های رهبری جنگ کنم، اما من مشغول برنامه‌نویسی بودم و فکر می‌کردم از آن متنفرم، در آن بد باشم و احتمالاً به هر حال بازنده می‌شوم. “