چند هفته پیش ما یک کار وحشتناک انجام دادیم. چیزی وحشتناک، مغرضانه و رک و پوست کنده نابخشودنی. حداقل این چیزی است که افراد آگاه در Reddit به استیو گفته اند… ما RTX 4070 Ti را با استفاده از FSR در 6 بازی از 50 بازی که آزمایش کردیم، محک زدیم. درست است، ما از FSR استفاده کردیم. حتی اگر در واقع یک بازی به طور پیشفرض FSR را فعال کرد، بنابراین حدس میزنیم که فقط میتوانیم مستقیماً به خاطر آن کار وحشتناکی که در 5 بازی از 50 بازی آزمایش شده انجام دادیم سرزنش شویم، اما این بهانهای نیست.
جدای از طعنه، آنچه که ما فکر میکردیم رویکردی معقول و منصفانه برای مقابله با یک موضوع بود، منجر به یک بحث خشونتآمیز شد که در Reddit به سطوح مورد سوء استفاده رسید و کاربران بیشماری ادعا میکردند چیزهایی که به سادگی درباره آنها اطلاعات کمی دارند یا اصلاً اطلاعی ندارند. اما خبر خوب این است که ما اکنون میتوانیم آنها را درست کنیم، که مطمئنیم کمکی به جلوگیری از این نوع چیزها در آینده نخواهد کرد، اما دادههای معیار مفیدی را برای بقیه گیمرها فراهم میکند.
ابتدا کمی داستان پشت سر هم. هنگامی که اخیراً GeForce RTX 4070 Ti و Radeon RX 7900 XT را در 50 بازی به صورت مو به مو مقایسه کردیم، تصمیم گرفتیم تعداد زیادی از نتایج با قابلیت ردیابی پرتو را در نظر بگیریم، زیرا بازیهایی که از افکتهای اضافه شده استفاده میکنند همچنان جایگاه خود را به دست آوردهاند و به یک جنبه مهم تبدیل شدهاند. عملکرد GPU علیرغم این واقعیت که هر بار که علاقه شما به ردیابی پرتو را نظرسنجی میکنیم، دادهها معمولاً برای این فناوری بسیار تیره و تار به نظر میرسند – به نظر میرسد که اکثر شما هنوز ارتقای بصری را به اندازه کافی قابل توجه نمیدانید که عملکرد عظیم را تضمین کند، اما این یک موضوع جداگانه
در آزمایش ما، چند بازی مانند Cyberpunk 2077 وجود داشت که در واقع نمایش خوبی برای ردیابی پرتو هستند، و در این مثال خاص، ما شاهد کاهش نرخ فریم در RTX 4070 Ti در 4K بسیار کمتر از 30 فریم بر ثانیه بودیم، اما با ارتقاء مقیاس میتوانیم به آن دست پیدا کنیم. تا بیش از 40 فریم در ثانیه از آنجایی که انتظار نداریم کسی با سرعت 17 فریم در ثانیه بازی کند، ما احساس کردیم که داده های ارتقاء مقیاس مفیدتر خواهند بود، حتی اگر واقعاً عملکرد 4K را نشان ندهند.
برای نمایش بهتر مقایسه کیفیت تصویر، ویدیوی HUB زیر را بررسی کنید:

تصمیم بعدی که با آن روبرو شدیم این بود: از کدام فناوری ارتقاء مقیاس استفاده کنیم؟ گزینهها شامل آزمایش پردازندههای گرافیکی GeForce RTX با DLSS و هر چیز دیگری با FSR یا حفظ آن تا حد امکان سیب به سیب بود، بنابراین همه چیز را با استفاده از FSR آزمایش کنید.
با توجه به اینکه سعی می کنیم عملکرد فریم در ثانیه را به طور دقیق با هم مقایسه کنیم، همیشه دوست داریم تا حد امکان تست را مشابه نگه داریم. در واقع دغدغه اصلی ما این بود ارائه ندادن AMD با مزیت عملکرد بالقوه. ما می دانیم که DLSS فناوری ارتقاء مقیاس برتر است که به طور کلی کیفیت تصویر بهتری را ارائه می دهد، و همچنین می دانیم که از نظر عملکرد FPS، GPU های GeForce تقریباً با استفاده از DLSS و FSR عملکرد مشابهی دارند.
به عبارت دیگر، ما نمیخواستیم آزمایشهایی را روی هیچ بازی انجام دهیم که در آن FSR بهطور محسوسی بدتر از DLSS به نظر میرسد، در حالی که عملکرد نرخ فریم بالاتری را برای پردازنده گرافیکی Radeon ارائه میدهد. بنابراین، برای جلوگیری از همه آن مشکلات احتمالی، ما احساس کردیم که هر دو GPU را با فناوری ارتقاء مقیاس منبع باز یکسان، بهترین گزینه آزمایش کنیم.
پس از پخش مستقیم بازی RTX 4070 Ti vs Radeon 7900 XT، نظرات بسیاری را دیدیم که از جانبداری بودن تست به دلیل عدم استفاده از DLSS شکایت داشتند، علیرغم ذکر در مقاله که از نظر کیفیت تصویر DLSS برتر از FSR است. دلیل این است که ما از FSR برای محک زدن استفاده کردیم تا مقایسه را تا حد امکان سیب با سیب حفظ کنیم.
در انجمن HUB، من یک پست انجمن گذاشتم، به برخی از تصورات غلط در مورد موضوع پرداختم و یک نظرسنجی انجام دادم. خوشبختانه، اکثر بینندگان با تصمیم ما موافق بودند، اما با این وجود، نتایج تقریباً تقسیم شد. این پست انجمن سپس به چندین مورد منجر شد تاپیک های توییتر، در اصل ما را برای استفاده از FSR در GPU های GeForce فرا می خواند. دیدن پستهای کم تلاش و بدون هیچ مدرک یا اطلاعات واقعی که رأی مثبت داده میشد، دردسرساز بود، در حالی که آنهایی که هر دو طرف ماجرا را توضیح میدادند به شدت با رأی منفی مواجه شدند.
استدلال اصلی (یا بهتر بگوییم، فرض) کسانی که با انتخاب ما برای استفاده از FSR مخالف بودند، معتقد بودند که DLSS چیزی است که انویدیا با استفاده از هستههای Tensor خود سرعت میبخشد و بنابراین DLSS سریعتر از FSR در پردازندههای گرافیکی GeForce RTX خواهد بود. توجه داشته باشید، هیچ مدرکی برای حمایت از این موضوع فراتر از مطالب بازاریابی خود انویدیا وجود ندارد. با جستجوی سریع در YouTube برای مواردی مانند “RTX 3080 FSR vs DLSS” یا هر GPU محبوب GeForce دیگری، محتوای زیادی را در مقایسه بازی های مختلف با دو روش ارتقاء مقیاس پیدا خواهید کرد که نرخ فریم تقریباً یکسانی را نشان می دهد.
البته ما تست های داخلی خود را انجام داده ایم. بدون هیچ مدرک واقعی برای حمایت از ادعاهای شاکیان، ما کاری را که همیشه انجام میدهیم انجام دادیم و معیارهایی را بدست آوردیم. پس بیایید به آن نگاهی بیندازیم …
معیارها
در اینجا نگاهی به حالت کیفیت DLSS در مقابل حالت کیفیت FSR در Dead Space داریم. لطفاً توجه داشته باشید که ما فقط از حالتهای «کیفیت» مربوطه برای همه آزمایشهای خود استفاده کردهایم. همانطور که در این مثال می بینید، هیچ تفاوتی در عملکرد نرخ فریم بین دو روش افزایش مقیاس وجود ندارد، RTX 4070 Ti با استفاده از هر یک از این فناوری ها با سرعت 141 فریم در ثانیه در 1440p و 76 فریم در ثانیه در 4K ارائه کرد.
در مورد مقیاسبندی، در 4K Radeon 7900 XT با استفاده از FSR 45% افزایش داشت، در حالی که GeForce RTX 4070 Ti افزایش قابل توجهی 73% داشت.
این همان داستان در Call of Duty: Modern Warfare II است و این دادهها را میتوان به راحتی توسط هر کسی با پردازنده گرافیکی Radeon و GeForce تأیید کرد زیرا ما از معیار داخلی استفاده میکنیم.
RTX 4070 Ti همان نتیجه را با استفاده از FSR و DLSS در هر دو وضوح آزمایش شده ارائه کرد.
در مورد مقیاس بندی، 4070 Ti با استفاده از FSR در 1440p 38 درصد و 7900 XT افزایش 34 درصدی را تجربه کردند. سپس در 4K هر دو 4070 Ti و 7900 XT شاهد افزایش 39 درصدی بودند.
در مرحله بعد ما The Witcher 3 را داریم که در آن RTX 4070 Ti در هنگام استفاده از FSR در مقابل DLSS 2٪ تا 4٪ سریعتر بود. دقیقاً تفاوت معنی داری نیست، اما در این مثال FSR سریعتر از DLSS بود.
Radeon 7900 XT با استفاده از FSR در 1440p 49 درصد و در 4K 74 درصد افزایش داشت، در حالی که 4070 Ti شاهد افزایش 49 درصدی در 1440p و سپس 69 درصد در 4K بود، بنابراین افزایش کمی بیشتر برای GPU Radeon در 4K.
Dying Light 2 Stay Human با استفاده از مدل ردیابی پرتو با کیفیت بالا آزمایش شد زیرا DX12 را فعال می کند.
در اینجا RTX 4070 Ti دقیقاً همان سطح عملکرد را با استفاده از FSR یا DLSS مشاهده کرد. مقیاسبندی نیز برای پردازنده گرافیکی Radeon در هر دو وضوح تست شده کمی بهتر بود.
Hogwarts Legacy همچنین با استفاده از FSR یا DLSS با 2% اختلاف عملکرد، همان سطح عملکرد را برای 4070 Ti مشاهده کرد.
Hitman 3 همچنین با استفاده از هر دو روش ارتقاء مقیاس با RTX 4070 Ti، هیچ تغییری در عملکرد مشاهده نکرد، هر دو 71 فریم در ثانیه در 1440p و سپس 38-39 فریم در ثانیه در 4K ارائه کردند.
افزایش عملکرد هنگام استفاده از FSR نیز برای هر دو GPU مشابه بود.
Warhammer 40,000: Darktide هنگام استفاده از DLSS کمی بهتر اجرا می شود، RTX 4070 Ti در 1440p 4 درصد سریعتر و در 4K 2 درصد سریعتر بود. بدون حاشیه زیاد، اما این اولین بازی است که DLSS چندین فریم سریعتر از FSR است.
ما همچنین دریافتیم که DLSS در Death Stranding چند فریم سریعتر است، اگرچه در این مورد ما در مورد تفاوت 1-3٪ در عملکرد صحبت می کنیم که از نظر آماری معنی دار نمی دانیم.
نتایج F1 22 شگفتانگیز است، در اینجا FSR برای RTX 4070 Ti 11 درصد سریعتر از DLSS در 1440p و 14 درصد سریعتر در 4K بود، و این نتایج با استفاده از بنچمارک داخلی با پیشتنظیم با کیفیت فوقالعاده بالا و بر اساس میانگین 3 اجرا
در این مثال، آزمایش 4070 Ti با استفاده از DLSS، آن را در یک نمودار بنچمارک در نقطه ضعف قرار می دهد. گفتنی است، در حالی که ما F1 22 را با ردیابی پرتو فعال در معیار بزرگ سر به سرمان آزمایش کردیم، از هیچ نوع ارتقاء مقیاس استفاده نکردیم زیرا نرخ فریم در حال حاضر بسیار بالا بود، حداقل در 1440p.
Forza Horizon 5 یک مجموعه بسیار معمولی از نتایج محک برای ما دارد. به طور خلاصه، FSR و DLSS نرخ فریم یکسانی را ارائه کردند. اگرچه به طرز عجیبی، FSR در Radeon 7900 XT در این عنوان شکسته به نظر می رسد، زیرا در هنگام استفاده از آن شاهد افزایش عملکرد نبودیم. ثابت شده است که Forza Horizon 5 عنوان بسیار ضعیفی برای RDNA 3 است که ما گمان می کنیم به یک مشکل درایور مربوط می شود.
با رفتن به Spider-Man Remastered، نمونه دیگری داریم که در آن FSR و DLSS نتایج یکسانی را در هر دو رزولوشن آزمایش شده ارائه کردند.
Atomic Heart، مانند F1 22، شاهد عملکرد بهتر 4070 Ti با FSR در مقابل DLSS بودیم، در این بازی ما به دنبال افزایش 4 درصدی در 1440p و افزایش قابل توجه 8 درصدی در 4K هستیم.
RTX 4070 Ti فقط با 7900 XT مطابقت داشت اگر ما با استفاده از DLSS آزمایش و مقایسه کرده بودیم، اما در نمودارهای ما نشان داده شد که با استفاده از همان روش ارتقاء مقیاس، 7٪ سریعتر است.
در آخر ما Cyberpunk 2077 را داریم که دو بار آن را آزمایش کردیم: یکی با RT غیرفعال و سپس با پیش تنظیم RT. اولاً، با استفاده از استاندارد فوق از پیش تعیین شده، تفاوتی بین FSR و DLSS با 4070 Ti نمییابیم، عملکرد اساساً یکسان است.
با فعال کردن RT، ما همین را می یابیم: FSR و DLSS عملکرد یکسانی را برای 4070 Ti دارند. بنابراین از نقطه نظر عملکرد، فرقی نمیکند که از کدام روش ارتقاء مقیاس استفاده میکنید، نرخ فریمها یکسان خواهند بود، اگرچه ما به شدت توصیه میکنیم که کاربران GeForce DLSS را انتخاب کنند زیرا به طور کلی کیفیت تصویر بهتری را ارائه میدهد.
آنچه ما آموختیم
خب، این یک درام و اتهامات دروغین زیادی بود، حالا اینطور نیست؟ به طور کلی، FSR و DLSS عملکرد مشابهی را برای پردازندههای گرافیکی GeForce افزایش میدهند، اگرچه ما چند بازی را پیدا کردیم که در آنها FSR بهطور قابلتوجهی سریعتر بود، که برای اهداف معیار مهم است. اگر Radeon را با FSR و GeForce را با DLSS تست کرده بودیم و آن را در همان نمودار قرار می دادیم، GPU Nvidia در نقطه ضعف قرار می گرفت.
بیایید با استفاده از زبان انگلیسی تا جایی که میتوانیم واضح بگوییم: ما به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنیم که FSR در بازیهایی که نرخ فریم بالاتر بود بهتر از DLSS است. برعکس، کیفیت تصویر DLSS تقریباً تضمین شده است که برتر است، بنابراین دارندگان GeForce مایلند از فناوری ارتقاء مقیاس اختصاصی Nvidia استفاده کنند. اما برای مقایسه معیار، میخواستیم دادههای apples to apples را در اختیار شما قرار دهیم، و فکر میکنیم اکنون ثابت کردهایم که این کار را انجام دادهایم.
برخی ممکن است هنوز بخواهند استدلال کنند، “اگر من قصد خرید یک RTX 4070 Ti را داشته باشم، از DLSS استفاده خواهم کرد، بنابراین معیارهای FSR برای من کاملاً بی معنی هستند” و ما افراد زیادی را دیدیم که این استدلال را مطرح کردند. اما همانطور که سایر کاربران اشاره کردند، رسانه های بررسی مانند خودمان به عملکرد نسبی نگاه می کنند، به همین دلیل است که ما اغلب روش خود را آزمایش می کنیم.
اگر فکر می کنید که ما در اینجا سعی می کنیم همه را راضی کنیم، اینطور نیست، این یک هدف غیرممکن است، بلکه سعی می کنیم آنچه را که درست است انجام دهیم. ما می دانیم که اگر از هیچ ارتقاء دهنده ای استفاده نکنیم، افراد همچنان AMD شیل را فریاد می زنند، زیرا DLSS بهتر از FSR است، و آنها خود را متقاعد کرده اند که ما سعی می کنیم وانمود کنیم DLSS وجود ندارد، علیرغم بحث در مورد آن و آزمایش در گذشته. ماه ها و سال ها
اگر از DLSS برای GeForce و FSR برای Radeon استفاده کنیم، لعنت داریم، زیرا FSR اغلب به خوبی به نظر نمیرسد و میتواند مزیت عملکردی را برای AMD به ارمغان بیاورد، و همانطور که اخیراً متوجه شدیم. در همین حال، اگر بخواهیم با استفاده از تکنیک ارتقاء مقیاس یکسانی برای همه GPUها، همانطور که در محتوای اخیر 4070 Ti در مقابل 7900 XT یافتیم، مقایسه ای بین سیب و سیب انجام دهیم، لعنت می کنیم.
در نهایت، پس از بررسی دقیق، به این نتیجه رسیدیم که برای معیارهای بزرگ GPU سر به سر، ما اصلاً از ارتقاء مقیاس استفاده نخواهیم کرد، چیزی که بسیاری دیگر نیز پیشنهاد کردند. باز هم، این مسئله را حل نمی کند، مردم همچنان مغرضانه گریه می کنند، زیرا تعصبات شخصی آنها به این معنی است که شما یا با آنها هستید یا در مقابل آنها در حمایت از شرکتی که دوست دارند (؟)، اما یک مسئله واضح را برای ما حل می کند. ، ما در واقع در حال آزمایش با وضوحی هستیم که ادعا می کنیم آزمایش می کنیم.
آزمایش در 4K با DLSS یا FSR در واقع آزمایش در 4K نیست، و اگر میخواهیم ادعا کنیم که در رزولوشن 1440p و 4K بنچمارک میکنیم، باید واقعاً مطمئن شویم که در آن وضوحها رندر میکنیم. بنابراین وجود دارد، مشکل حل شده است. در مورد بررسیهای محصول، مانند بررسی یک روزه GeForce RTX 4070 Ti، ما همچنان معیارهای DLSS را برای بخش خاصی از بررسی که به ارتقاء مقیاس میپردازد، اضافه میکنیم.
خوب است اگر بتوانیم درباره این چیزها بحث های بهتری داشته باشیم، فقط به این دلیل که یک نفر نظر متفاوتی دارد به این معنی نیست که فوراً از نظر اخلاقی فاسد شده است، آنها فقط نظر دیگری دارند، حتی ممکن است اشتباه کنند، اما فریاد می زنند. به حل مشکل کمک نمی کند و مطمئناً موقعیت شما را تقویت نمی کند. همچنین خوب است که برخی شواهد پشتیبان داشته باشید، زیرا پاسخ دادن به مطالب بازاریابی از یک شرکت محبوب نیز استراتژی خوبی نیست. به هر حال، خوراکی برای فکر کردن است، و اینجاست که این یکی را به پایان خواهیم رساند.
میانبرهای خرید:
- Nvidia GeForce RTX 4070 Ti در آمازون
- AMD Radeon RX 7900 XT در آمازون
- Nvidia GeForce RTX 4090 در آمازون
- AMD Radeon RX 7900 XTX در آمازون
- Nvidia GeForce RTX 4080 در آمازون