به مقامات کرملین گفته شد که از شر آیفون خود خلاص شوید یا آن را به «بچه ها» بدهید.

نیکلای میرونوف، دانشمند علوم سیاسی به کومرسانت گفت که ممنوعیت آیفون صرفاً به دلایل امنیتی بوده است. او گفت این درخواست یک راه حل عملی است و به سیاست مربوط نمی شود.

رویترز می نویسد که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که نمی تواند این گزارش را تایید کند. پسکوف به خبرنگاران گفت: تلفن های هوشمند نباید برای تجارت رسمی استفاده شوند. “هر گوشی هوشمند دارای مکانیزم نسبتا شفافی است، مهم نیست چه سیستم عاملی دارد – اندروید یا iOS. طبیعتاً آنها برای اهداف رسمی استفاده نمی شوند.”

چه اتفاقی افتاده؟ کرملین به کارکنانی که در کمپین انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سال 2024 شرکت داشتند، گفته است تا قبل از پایان این ماه از شر گوشی های آیفون خود خلاص شوند، زیرا نگران این هستند که سازمان های اطلاعاتی غربی ممکن است از آنها برای اهداف جاسوسی استفاده کنند. به کسانی که ترجیح می دهند گوشی گران قیمت خود را دور نریزند، توصیه شده است «آن را به بچه ها بدهند».

این روزنامه می نویسد که این تصمیم بخشی از حرکتی است برای کنار گذاشتن فناوری آمریکایی به نفع دستگاه های ایمن تر که توسط غرب قابل هک نیستند. کامرسانت می نویسد، کرملین ممکن است تلفن های جدیدی را برای کارمندان خود خریداری کند تا راحت تر از فناوری ایالات متحده صرف نظر کنند.

نشریه روسی کومرسانت گزارش می دهد که به کارمندان بلوک سیاسی داخلی کرملین – سیاست داخلی ریاست جمهوری روسیه، پروژه های عمومی، شورای دولتی و ادارات فناوری اطلاعات – مطلع شده اند که باید قبل از آوریل از شر آیفون های خود خلاص شوند. سرگئی کرینکو، معاون اول ریاست جمهوری روسیه، این خبر را طی سمیناری که در اوایل ماه مارس در منطقه مسکو برگزار شد، اعلام کرد.

بخونید:  سهام انویدیا و AMD در حالی کاهش می‌یابد که ایالات متحده محدودیت‌های بیشتری را برای صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین در نظر گرفته است

بر اساس گزارش‌ها، ولادیمیر پوتین از استفاده از تلفن‌های هوشمند خودداری می‌کند، هرچند پسکوف می‌گوید که رئیس‌جمهور روسیه گاهی از اینترنت استفاده می‌کند.

تصویر مرکزی: IAEA Imagebank



منبع

به کارکنان گفته شد که دستگاه های کوپرتینویی را با گوشی های هوشمند مبتنی بر اندروید یا دستگاه هایی با سیستم عامل های توسعه یافته در چین جایگزین کنند. آنها همچنین ممکن است از Aurora، سیستم عامل تلفن هوشمند مبتنی بر لینوکس که توسط شرکت روسی Open Mobile Platform، یکی از شرکت های تابعه PJSC Rostelecom، توسعه یافته است، استفاده کنند.

طبق گزارش‌ها، کرملین معتقد است که آیفون‌ها راحت‌تر هک می‌شوند و بیشتر از سایر گوشی‌های هوشمند در معرض جاسوسی توسط جاسوسان غربی هستند. یکی از منابع گفت: “آیفون همه چیز است. یا آن را دور بیندازید یا به بچه ها بدهید. همه باید در ماه مارس این کار را انجام دهند.” [Google translated].

به مقامات روسی قبلا گفته شده بود که به طور انحصاری از پلتفرم های پیام رسانی داخلی استفاده کنند. همچنین به آنها توصیه شد از Trueconf ساخت روسیه به جای Zoom برای ویدئو کنفرانس استفاده کنند.

کومرسانت خاطرنشان می کند که روسیه می خواهد یک اکوسیستم تلفن همراه داخلی بسازد که بر اساس “فناوری های مستقل از غول های فناوری اطلاعات غربی” ساخته شده است. آرورا را به عنوان نمونه ای از این سیاست ذکر می کند.