سی پی یو اینتل Intel

AMD با نسل دوم سری رایزن حسابی سر و صدا به پا کرده و اینتل هم که با معرفی سری Core i9 برای لپتاپها و همچنین پردازندههای ارزان قیمت سری کافی لیک برای رایانههای دسکتاپ بیش از پیش بر محبوبیت خود افزوده است. از نوامبر سال 2008 ریز معماری Nehalem در پردازنده ها ی رومیزی Core i7 عرضه مجله خبری mycpu شد. تعداد هستههای پردازنده، ساختار حافظهی کش و پردازندهی گرافیکی در هر دو نسل شبیه به هم هستند و مهمتر از همه لیتوگرافی تراشههای کبیلیک است که همچون نسل پیش مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است.البته اینتل بهبودهایی را روی تراشههای کبیلیک انجام داده که علاوه بر افزایش کلی عملکرد و افزایش بهرهوری، قابلیتهای مالتیمدیا و سرعت پاسخگویی این نسل از تراشه را بیش از پیش افزایش داده است. برای مقایسه بهتر می توانید پردازنده ها را بر اساس برند یا بر اساس نوع سوکت طبقه بندی نمایید همچنین از لیست قیمت خرید سی پی یوبرای مقایسه قیمت ها کمک بگیرید. کبیلیک بسیاری از مشخصات خود را از اسکایلیک به ارث برده است. این پردازندهها با مصرف ۱۵ وات میتوانند در پخش مداوم ویدیو تا ۹۰ دقیقه بیش از نسل پیشین مقاومت کنند.

در گروه سی پی یو Cpu ، می توانید به بررسی و مقایسه انواع پردازنده های موجود نظیر سی پی یو اینتل Intel و سی پی یو ای ام دی AMD بپردازید. این ویژگی ها عبارتند از چهار هسته ای واقعی ، کنترل کننده حافظه یکپارچه با پردازنده و قابل مجازی سازی و یک گذرگاه سریال و قابل انعطاف. این معماری از لیتوگرافی 22 نانومتری استفاده میکند و مجهز به معماری بهبود یافته ای نسبت به ایوبریجی ها دارد . افزایش روز افزون تعداد هسته های داخلی سی پی یو به همراه بهبود تکنولوژی ساخت آنها شرایط کار موازی هسته های متعدد داخل سی پی یو و کاهش حرارت داخلیآنها را به همراه دارد. گیگاهرتز را به اختصاصی به صورت GHz نمایش میدهند. این پسوند های پردازنده ها سرعت پردازش بیشتری نسبت به سری U و M دارد و مصرف برق باتری لپ تاپ را نیز به مراتب افزایش می دهد. ولی در مقابل مصرف کم این پردازنده ها، قدرت پردازنده هم کاهش می یابد و این سری پردازنده ها نسبت به سری M ضعیف ترند. این سری پردازنده ها، مخفف Ultra Low Power هستند که بسیار کم مصرف و مناسب هستند. مصرف برق این پردازنده ها ۱۵ وات است و نسبت به سری های متوسط CPU ها که ۴۰ وات است، بهتر و به صرفه تر است.

بخونید:  تست آیین نامه: آزمون گواهینامه رانندگیتضمینی 1402 رایگان | driveing
به عنوان مثال اگر گفته میشود که سرعت سی پی یو یا فرکانس کاری پردازندهای ۱٫۸ گیگاهرتز است، یعنی این سی پی یو در هر ثانیه ۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دستور را پردازش میکند. یکی از راههای اورکلاک کردن کامپیوتر، دستکاری در فرکانس پایه و مولتی پلایر پردازنده است. اما معمولا در پردازندههای ارزان، ضریب مولتی پلایر توسط سازنده قفل (Locked) میشود و نمیتوان تغییری در آن به وجود آورد. این نوع پردازنده ها با پسوند MQ از نوع PGA هستند و بر روی سوکت نصب شده اند و برخلاف پردازنده های با پسوند HQ، کاربر می تواند از روی برد آن را جدا کند، البته جدا کردن این سری پردازنده ها را به کاربران توصیه نمیکنیم که اقدام به تعویض پردازنده کنند. سرعت سی پی یو یا فرکانس کاری هر سی پی یو در واقع نشان میدهد که آن هستهی پردازشگر در هر ثانیه قادر به انجام چند دستور است. سرعت سی پی یو، فرکانس کاری، Clock Speed یا Clock Rate همگی به یک مفهوم اصلی اشاره دارند.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از مجله خبری mycpu دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

این پردازندهها از فناوری ساخت ۱۰ نانومتر پلاس استفاده میکنند.پردازندههای خانوادهی آیس لیک، یک جانشین برای نسل هشتم پردازندههای دسکتاپ اینتل هستند. این پردازندهها از فناوری ساخت ۱۰ نانومتر پلاس اینتل بهره میبرند. زمانیکه CPU تشخیص دهد که بارها از یک داده واحد استفاده می کند و این عمل مرتب تکرار می شود ، این داده را در حافظه کش خود ذخیره می کند. پردازندههای Cannonlake، اولین محصولات خانگی هستند که قرار است بیش از چهار هسته پردازشی را در اختیار کاربران قرار دهند. Nehalem در هر تپش پردازنده می تواند شش فرمان را اجرا کند که می تواند سه تا از آنها فرمان های محاسباتی و سه تای دیگر فرمان های کار با حافظه باشد. اما زمانی که سیستم زیر فشار قرار می گیرد، ضریب پردازنده به 27 افزایش می یابد و پردازنده، سرعت نهایی خود را نشان می دهد که عددی معادل 2673 است. به عنوان مثال پردازنده ای دارای سرعت گذرگاه 99 مگاهرتز است و ضریب پردازنده نیز روی عدد 7.0 قرار دارد، سرعت نهایی با توجه به فرمول فوق 693 مگاهرتز است و برای فعالیت های عادی بسیار مناسب است.

بخونید:  خرید آنتی اسکالانت ro، فلوکن 260، جنسیس، آویستا+ لیست قیمت جدید اسپوتا