یک مقام سابق ترامپ مدعی است که اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده کارخانه های TSMC را نابود خواهد کرد


چرا مهم است: این ایده که ایالات متحده تأسیسات کارخانه نیمه هادی تایوان را نابود می کند تا در صورت تهاجم، آنها را از دست چین دور نگه دارد، دوباره مطرح شده است. ذکر چنین اقدام شدیدی نوسانات تنش‌های پیرامون سه کشور را برجسته می‌کند، اما TSMC فکر می‌کند که کارخانه‌هایش می‌توانند با خشونت بسیار کمتری خنثی شوند.

رابرت اوبراین، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، این هفته به Semafor گفت که اگر ایالات متحده و متحدانش نتوانند از حمله چین و تسلط بر جزیره خودمختار جلوگیری کنند، ظرفیت تولید TSMC در تایوان را نابود خواهند کرد. O’Brien هشدار داد که اجازه دادن به چین برای کنترل تاسیسات به آن قدرت بیش از حد می دهد، اما TSMC مخالف است.

TSMC به راحتی بزرگترین سازنده نیمه هادی های جهان است که اکثر دستگاه های کامپیوتری امروزی را تامین می کند. به این ترتیب، سرنوشت آن و اثرات متعاقب آن بر اقتصاد جهانی موضوع اصلی نگرانی در مورد تنش بین چین، تایوان و ایالات متحده است. چین تایوان را یک استان جدا شده می‌داند که می‌خواهد دوباره با سرزمین اصلی متحد شود.

اوبرایان گفت که کنترل بر TSMC چین را به اوپک تراشه‌های سیلیکونی تبدیل می‌کند و به این سازمان چند دولتی اشاره می‌کند که بخش قابل توجهی از تولید جهانی نفت را کنترل می‌کند. اوبرایان فکر می کند اگر چین با موفقیت به تایوان حمله کند و TSMC را تصرف کند، اقتصاد جهان را کنترل می کند و ایالات متحده هرگز اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد.

مشاور سابق دولت ترامپ به صراحت اعلام نکرد که برنامه خاصی برای نابودی TSMC وجود دارد، اما اعتراف کرد که فکر نمی کرد تاسیسات این شرکت از تهاجم جان سالم به در ببرد. این ایده حداقل از سال گذشته مطرح شده است اما با تنها گزینه ایالات متحده فاصله زیادی دارد.

بخونید:  راه حل سامسونگ برای قوانین انرژی سبز، کم نور کردن تلویزیون های 8K از جعبه است

تهدید به نابودی TSMC می تواند تاکتیکی برای منصرف کردن چین از حمله باشد. طرح دیگری که ذکر شد، تخلیه مهندسان TSMC از تایوان است. قطع ارتباط ایالات متحده از تراشه های TSMC بلافاصله باعث رکود شدید می شود و حتی تخلیه پرسنل این شرکت می تواند بیش از یک تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه داشته باشد.

با این حال، تمام کارخانه‌های TSMC در تایوان نیستند – فقط پیشرفته‌ترین کارخانه‌های آن. یک روزنامه چینی با عصبانیت به برنامه های این شرکت برای ساخت تاسیسات تولید 3 نانومتری در آریزونا واکنش نشان داد و از کشور اصلی TSMC به عنوان “منطقه ما تایوان” یاد کرد. همچنین گفته می شود که این شرکت در حال بررسی ساخت یک فابریک در درسدن، آلمان است.

چن مینگ تونگ، مدیر کل دفتر امنیت ملی تایوان، سال گذشته گفت که ایالات متحده یا متحدانش نیازی به تخریب تاسیسات TSMC برای دور نگه داشتن آنها از دست سرزمین اصلی چین ندارند. کارخانه‌ها به منابع اقتصاد جهانی مانند تجهیزات لیتوگرافی ASML متکی هستند و عدم استفاده از آن‌ها از یک TSMC تحت کنترل چین باعث بی‌فایده شدن فابریک‌ها می‌شود. چن گفت: «حتی اگر چین مرغ طلایی را در دست بگیرد، نمی‌تواند تخم‌های طلایی بگذارد.»



منبع