خرده‌فروشان چینی و استخراج‌کنندگان رمزنگاری به شدت به دنبال فروش پردازنده‌های گرافیکی قبل از سقوط قیمت‌ها به سطوح عادی هستند.


تصویر بزرگ: زمستان کریپتو خبرهای وحشتناکی را برای همه کسانی که قفسه هایی روی قفسه های سکوهای ماینینگ ساخته اند، به همراه دارد. برای گیمرها، شرایط مناسبی را برای جنگ قیمتی بین خرده فروشان و ماینرها ایجاد می کند. حداقل در چین، قیمت‌های پردازنده‌های گرافیکی در سراسر جهان به زیر MSRP کاهش می‌یابد، و تبدیل شدن آن به یک روند جهانی فقط یک مسئله زمان است.

قیمت کارت‌های گرافیکی دست دوم اخیراً 50 درصد کاهش یافته است که در درجه اول به دلیل کاهش شدید سودآوری رمزنگاری است. شرکت‌هایی مانند ایسوس شاهد بوده‌اند که تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده برای استخراج اتریوم و سایر توکن‌ها به حدی کاهش می‌یابد که تأثیر آن بر قیمت نهایی آنها وجود ندارد.

تحلیلگران تخمین می زنند که استخراج کنندگان اتریوم در 18 ماه گذشته حدود 15 میلیارد دلار هزینه کرده اند و بیش از یک سوم از تمام پردازنده های گرافیکی موجود از سری RTX 3000 انویدیا و سری RX 6000 AMD را به دست آورده اند. اکنون آنها سعی می کنند قبل از اینکه قیمت ها به یک طبقه برسد، آنها را با حداکثر سرعت ممکن بفروشند.

همانطور که انتظار می رود، این امر باعث سیل کارت های استفاده شده Ampere و RDNA 2 در بازار دست دوم شده است، زمانی که خرده فروشان روی موجودی های سالم کارت های جدید نشسته اند. با عرضه کارت گرافیک های نسل بعدی در افق، گیمرها برای خرید مدل های فعلی که برخی از آنها تقریباً دو سال از عمرشان می گذرد عجله ای ندارند.

در چین، این باعث جنگ قیمتی بین خرده فروشان و معدنچیان می شود. هر دو به تدریج قیمت های خود را طی چند هفته گذشته کاهش داده اند. طبق یک پست فروم Baidu، میانگین قیمت فروش پردازنده‌های گرافیکی در منطقه به حدود 20 درصد زیر MSRP کاهش یافته است.

بخونید:  مایکروسافت Zune در جایزه Guardians of the Galaxy بازمی گردد

RTX 3090 و RTX 3090 Ti انویدیا اکنون به ترتیب 29 درصد و 38 درصد کمتر از قیمت پیشنهادی سازنده خود قیمت دارند. این بدان معناست که RTX 3090 Ti با قیمتی در حدود 1415 دلار به فروش می رسد، که هنوز هم قیمت بالایی دارد اما بسیار مقرون به صرفه تر از یک ماه پیش است. یک مدل Founder’s Edition اکنون در Best Buy 1600 دلار است – نشانه دیگری از اینکه زمستان کریپتو فشار نزولی زیادی بر قیمت GPU وارد می کند، به خصوص برای مدل های بالاتر.

همین روند تا حدودی در کارت های AMD مشاهده شده است. Team Red معمولاً پردازنده‌های گرافیکی خود را پایین‌تر قیمت می‌دهد، اما حتی RX 6900 XT هم اکنون 37.5 درصد کمتر از MSRP قیمت دارد.

به طور کلی، انتخاب بهترین پردازنده گرافیکی GeForce یا Radeon هنوز هم بستگی زیادی به منطقه شما دارد و اینکه آیا نیاز فوری به ارتقا یا جایگزینی GPU دارید یا خیر. اگر بتوانید صبر کنید، احتمالاً قیمت ها در ماه های آینده حتی بیشتر کاهش می یابد.



منبع