سازمان ملل متحد می خواهد مهندسی زمین خورشیدی را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی مطالعه کند

اصلاح تابش خورشیدی (SRM) یا به طور گسترده‌تر مهندسی زمین خورشیدی، نوعی فناوری است که از نظر تئوری می‌تواند نور خورشید را به فضای بیرونی منعکس کند و در نتیجه جو زمین را خنک کند. بر اساس گزارشی که به تازگی توسط سازمان ملل منتشر شده است، SRM هنوز یک “گروه گمانه‌زنی از فناوری‌ها” است که باید با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد، زیرا زمان ما برای هرگونه تلاش معنی‌دار برای مهار گرمایش جهانی تمام می‌شود.

در این گزارش آمده است که اگر گرمایش زمین پیامدهای غیرقابل تحملی مانند قحطی های گسترده، مهاجرت دسته جمعی، مرگ و میر دسته جمعی یا تخریب زیرساخت ها را به همراه داشته باشد، یک واکنش اضطراری “برنامه ریزی شده” بر اساس فناوری های SRM می تواند برخی از اثرات شدیدتر گرمایش جهانی را کاهش دهد. چند سال.

این گزارش که توسط گروهی از کارشناسان در برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) تهیه شده است، بررسی سریع وضعیت تحقیقات علمی در مورد فناوری و راه حل های SRM را ترویج می کند. کارشناسان می گویند که اقدامات اقلیمی عقب مانده است، اما ژئومهندسی خورشیدی هنوز قبل از هر گونه ملاحظه ای برای «استقرار بالقوه» به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

گمانه زنی ها در مورد اثرات بالقوه انعکاس تابش خورشیدی به فضا بر اساس مشاهدات ذرات آئروسل منتشر شده توسط فوران های آتشفشانی بزرگ به اتمسفر فوقانی است. در گزارش سازمان ملل آمده است که دانشمندان می دانند که “تزریق عمدی مقادیر زیادی ذرات بازتابنده به استراتوسفر زمین را به سرعت خنک می کند.”

بخونید:  سامسونگ 3.1 میلیارد دلار در تولید OLED سرمایه گذاری می کند، شاید به دستور اپل

به عنوان مثال، دی اکسید گوگرد یکی از موادی است که معمولاً به عنوان آئروسل پیشنهاد می شود، اما می تواند منجر به باران اسیدی شود و لایه اوزون اخیراً بازیافت شده در قطب جنوب را تخریب کند. علاوه بر این، باران اسیدی بر کشورهایی که با گزینه SRM موافقت نکرده‌اند نیز تأثیر می‌گذارد، بنابراین بحث در سازمان ملل تنها راه مناسب برای ایجاد اجماع جهانی در این مورد است.



منبع

تصویر بزرگ: تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی جواب نمی‌دهد و جهان در مسیر فراتر رفتن از حد 1.5 درجه سانتی‌گراد تعیین‌شده با هدف توافق‌نامه پاریس است. به این ترتیب، اقدامات “موقت” اضطراری مانند اصلاح تابش خورشیدی باید در نظر گرفته شود تا زمان بیشتری برای بشریت برای جلوگیری از بدترین اتفاقات بخرد.

اما SRM می تواند بسیار خطرناک باشد و بسیاری از مسائل اخلاقی را به روی میز بیاورد، زیرا یک راه حل نسبتا کم هزینه – با هزینه تخمینی 20 میلیارد دلار برای هر 1 درجه سانتیگراد خنک کننده در سال – در دسترس بسیاری از کشورها و سازمان های بالقوه “سرکش” است. .

SRM می تواند میانگین دمای جهانی را در یک بازه زمانی بسیار کوتاه کاهش دهد، اما خطرات خطرناکی برای آینده سیاره ما نیز به همراه دارد. کارشناسان هشدار می‌دهند که ما فقط یک جو داریم، بنابراین نمی‌توانیم خطر یک فاجعه جهانی را به خطر بیندازیم زیرا برای پایین آوردن دمای یک سیاره گرم‌تر، غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی عجله داریم.