مهندسان MIT در حال ساخت میکرو ال ای دی های عمودی برای نمایشگرهای نسل بعدی و عینک های واقعیت مجازی هستند

جیوان کیم و جیهو شین، دو محقق MIT که این مطالعه در Nature منتشر شده است، روش جدیدی برای ساخت میکرو ال ای دی طراحی کرده اند که به دقت فوق العاده ای نیاز ندارد. آنها توانستند غشاهای بسیار نازک LEDهای قرمز، سبز و آبی را در یک پیکربندی عمودی رشد داده و روی هم چیده و هر پیکسل عمودی فقط چهار میکرون عرض داشت.

آنها همچنین نشان دادند که چگونه می توان یک ساختار عمودی فردی را برای تولید طیف تجاری کامل رنگ ها تحریک کرد، اما اکنون باید یک سیستم ماتریس فعال ایجاد کنند که قادر به کنترل “25 میلیون LED به طور جداگانه” باشد.



منبع

به گفته شین، با استفاده از یک پیکربندی انباشته عمودی، از نظر تئوری می‌توان سطح پیکسل را «یک سوم» کاهش داد. میکرو ال ای دی های عمودی می توانند به تراکم بیش از 5000 پیکسل در هر اینچ دست یابند که بالاترین میزان گزارش شده تا به امروز است. محققان می‌گویند: «پیکسل‌سازی عمودی راهی است که می‌توان برای نمایش‌های با وضوح بالاتر با ردپایی کوچک‌تر انتخاب کرد و راه را برای تجربه‌های واقعیت مجازی هموار کرد که از واقعیت قابل تشخیص نیستند.

آینده نگر: یک تیم بین المللی از دانشمندان به رهبری مهندسان MIT راهی برای ساخت ویفرهای میکرو ال ای دی بدون نقص با استفاده از رویکرد عمودی ایجاد کرده اند که می تواند راه را برای نسل جدیدی از نمایشگرهای واقعیت مجازی هموار کند.

میکرو ال‌ای‌دی‌های عمودی روی هم می‌توانند تراکم پیکسلی بالاتری را ارائه دهند، در حالی که ساخت آن‌ها بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر است، و آنها را برای دستگاه‌های واقعیت مجازی که در آن‌ها تراکم پیکسل کم و «اثر درب صفحه» آزاردهنده مشکلات طولانی‌مدت هستند، به یک موهبت تبدیل می‌کند.

بخونید:  مانیتور گیمینگ 49 اینچی سامسونگ Odyssey OLED G9 برای پیش خرید در دسترس است

نمایشگرهای سنتی از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می‌کنند که در کنار هم قرار گرفته‌اند، با پیکسل‌های فرعی قرمز، آبی و سبز که تا حد امکان محکم بسته‌بندی شده‌اند. درست مانند ترانزیستورها در CPU، این چیدمان کنار هم به سرعت به حد تراکم نظری خود می رسد و محققان را مجبور می کند راه حل های خلاقانه ای برای حفظ تراکم پیکسلی بالاتر بیابند.

دانشمندان توانستند پیکسل های عمودی خود را به لطف روشی که قبلا توسعه داده شده بود برای رشد و جدا کردن مواد دوبعدی کامل از ویفرهای سیلیکونی و سطوح دیگر به دست آورند، فرآیندی که آنها آن را “انتقال لایه مبتنی بر مواد دو بعدی” یا 2DLT نامیدند.

میکرو ال ای دی ها راه حل بالقوه دیگری هستند. آنها از مواد معدنی و نیمه رسانا ساخته شده اند که یک صدم اندازه LED های معمولی هستند و می توانند عملکرد بهتری داشته باشند، به انرژی کمتری نیاز دارند و عمر طولانی تری نسبت به OLED دارند. برعکس، آنها به فرآیند ساخت بسیار دقیق تری نیاز دارند تا پیکسل های فرعی را در پیکربندی سنتی RGB تراز کنند.