محققان پاپر مادون قرمز پاپ کورن را پیشنهاد کردند

دانه های پاپ کورن زمانی که گرما آب موجود در آنها را به بخار تبدیل می کند، می جوشد. مقدار مناسب گرما باعث ایجاد فشار کافی برای ترکیدن پوسته بیرونی می‌شود و پروتئین‌ها و نشاسته آزاد می‌شود که سپس سرد می‌شوند و به شکل کفی می‌نشینند که شکل پفکی آشنا را به خود می‌گیرد.

پژوهشگران سازمان تحقیقات علم و فناوری ایران (IROST) در تهران، برای آزمایش اینکه آیا پخت و پز مادون قرمز می تواند این تعادل را ایجاد کند، دانه های ذرت بو داده و روغن را در یک محفظه فولادی دوار مجهز به دو لامپ مادون قرمز در فاصله حدود 10 سانتی متری هسته ها قرار دادند. آنها از این روش برای پختن پاپ کورن چندین بار با لامپ های دریافت کننده قدرت در وات مختلف استفاده کردند، کیفیت هر هسته پاره شده را بررسی کردند و از آزمایش کنندگان طعم خواستند نتایج را نمونه برداری کنند.

به طور خلاصه: گریل های مادون قرمز، اگرچه گران هستند، اما به دلیل سرعت و بهره وری انرژی در مقایسه با فناوری پخت معمولی محبوبیت پیدا می کنند. گروهی از محققان اخیراً نشان داده اند که می توان از همین روش برای پخت پاپ کورن استفاده کرد – فرآیندی که کمی متفاوت از پختن گوشت است.

این روش برای گرم کردن مواد غذایی دیگر با تابش مستقیم اشعه مادون قرمز به داخل آن با اجسام گرم شده مانند شیشه یا سرامیک استفاده شده است. گریل های مادون قرمز از این فرآیند برای پختن گوشت بسیار سریعتر از گریل های معمولی که هوای اطراف گوشت را گرم می کنند، استفاده می کنند. با این حال، پختن پاپ کورن به دلیل ماهیت منحصر به فرد آن یک اجرای جدید خواهد بود.

بخونید:  Avatar: The Way of Water باید به یکی از چهار فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شود تا از بین برود.

برای مقایسه، اکثر مایکروویوها در حدود 1000 وات کار می کنند، در حالی که پاپ کورن های محبوب هوای داغ حدود 1400 وات کار می کنند. این نتایج اولیه نشان می‌دهد که اجاق‌های پاپ کورن مبتنی بر مادون قرمز یا سایر دستگاه‌های پخت و پز مادون قرمز می‌توانند در هنگام تهیه غذای محبوب در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.



منبع

لامپ ها می توانند با موفقیت پاپ کورن را با قدرت 500 وات پخش کنند. پخت و پز با لامپ های 800 وات، بزرگترین پفک پاپ کورن را تولید کرد، اما آزمایش کنندگان طعم گزارش کردند که 700 وات بهترین نتایج را ارائه می دهد.

طبق مقاله ای در ACS Food Science & Technology، آشپزی مادون قرمز می تواند راهی جدید برای پاپ کورن شود. این مطالعه ثابت می‌کند که این فناوری می‌تواند ذرت بو داده با طعم خوب و با انرژی کمتر نسبت به یک اجاق مایکروویو معمولی یا پاپر هوا تولید کند.

ترفند این است که هسته ها را نمی توان خیلی آهسته یا خیلی سریع گرم کرد. برخی از هسته‌ها نمی‌ترکند زیرا واکنش آهسته به بخار اجازه می‌دهد تا از پوسته خارج شود، در حالی که برخی دیگر به درستی ترک نمی‌کنند زیرا واکنش سریع به پروتئین و نشاسته زمان کافی برای خنک شدن نمی‌دهد.