معرفی بهترین سی پی یو های گیمینگ؛ نهایت توان پردازشی سیستم

این پردازنده 6 هسته پردازشی دارد که در حالت پایه 2.5 گیگاهرتز و در حالت توربو 4.40 گیگاهرتز سرعت دارند و همچنین 18 مگابایت هم حافظه کش دارد. این پردازنده دارای 4 هسته نوع P است و 8 رشته یا نخ هم دارد که در پردازش به هسته های اصلی کمک می کنند. اینتل این مدل پردازنده را با گرافیک مجتمع Intel UHD Graphics 730 به بازار عرضه کرده که از آن می توانید برای کارهای عادی و روزمره خود و اجرای برخی بازی ها استفاده کنید اما نباید از آن انتظار خیلی زیادی برای اجرای بازی های امروزی با کیفیت و جزییات بالا داشته باشید. در این رنج قیمتی باز هم اینتل گوی سبقت را از رقیب خود ربوده و با عرضه پردازنده Intel Core i5-12400 یک محصول خوش قیمت و با کارایی بالا را به بازار عرضه کرده است. پردازنده های معرفی شده تا به اینجای مقاله قیمت های بالایی دارند و شاید همه افراد صرف این چنین هزینه ای را منطقی ندانند و بخواهند یک پردازنده ارزان تر بخرند.

این پردازنده نیز مانند Intel Core i9-12900K قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد و می تواند تمامی بازی های پرطرفدار را اجرا کند. شاید سی پی یو مهم ترین قطعه برای یک سیستم گیمینگ نباشد و بار اصلی اجرای بازی ها بیشتر روی کارت گرافیک باشد، اما یک سی پی یو گیمینگ خوب می تواند تاثیر زیادی روی روان تر اجرا شدن بازی ها داشته باشد و از مشکل Bottleneck شدن (به معنی عدم توازن قدرت پردازنده و کارت گرافیک) جلوگیری کند. به همین دلیلی باید برای یک پردازنده گیمینگ فن سی پی یو هم به صورت جداگانه از بازار تهیه کنید. البته این سی پی یو در مقایسه با رقیب خود یعنی تراشه Intel Core i9-12900K عملکرد یکسانی ندارد و تراشه اینتل مقداری قوی تر از این پردازنده است و امکاناتی نظیر پشتیبانی از رم های DDR5 را نیز دارد. با اینکه سی پی یو های نام برده شده به خاطر قیمتشان فروش خوبی هم دارند اما در مقایسه با Core i3-12100 عملکرد ضعیف تری خواهند داشت و از جدیدترین پردازنده ارزان قیمت اینتل شکست می خورند. بهترین هندزفری های لنوو (Lenovo)؛ انتخابی ایده آل و اقتصادی! برای کسانی که می خواهند یک سی پی یو گیمینگ نه چندان گران با یک پردازنده گرافیکی داخلی خوب داشته باشند، احتمالا بهترین گزینه برای آنها پردازنده AMD Ryzen 5 5600G خواهد بود.

بخونید:  آسانسور چیست؟ انواع و کارایی هرکدام + قیمت خرید و فروش اسانسور سخاوت

در این رنج قیمتی می توانید پردازنده Intel Core i5-10400 یا Intel Core i3-10100 را نیز تهیه کنید که تقریبا قیمتی مشابه دارند و روی اکثر مادربردهای ارزان قیمت و پایین رده بازار هم نصب می شوند. از آنجایی که سوکت مورد نیاز این سی پی یو از نسل جدید سوکت های اینتل است و اکثر مادربردهای دارای سوکت LGA 1700 الان در بازار قیمت بالایی دارند، می توانید نیم نگاهی هم به نسل های قبلی پردازنده های اینتل در همین رنج قیمتی حدود 4 میلیون مجله خبری mycpu تومان داشته باشید. معمولا در پک رسمی کمپانی ها یک خنک کننده پردازنده قرار داده می شود که برای خنک نگه داشتن تراشه در حین انجام کارهای سبک کافی است اما نمی تواند در هنگام لود سنگین به خوبی دمای پردازنده را پایین نگه دارد (این موضوع بیشتر در مورد پردازنده های قوی تر صادق است). همچنین ای امی دی تصمیم گرفته تا Ryzen 9 5900X را بدون گرافیک مجتمع تولید کند که شاید در نگاه اول این موضوع یک نقص و نکته منفی به حساب آید اما اکثر کسانی که این پردازنده را میخرند (به خصوص گیمرها) احتمالا یک کارت گرافیک خیلی قوی هم دارند و نیازی به پردازنده گرافیکی خود سی پی یو نخواهند داشت.

یکی از مهم ترین موضوعات در خرید یک CPU گیمینگ بحث خنک کردن و دفع گرمای تولید شده توسط سی پی یو در حین کار عادی و لود سنگین مانند اجرای بازی است. شما می توانید برای این منظور از خنک کننده های بادی که یک فن و هیت سینک دارند و روی پردازنده نصب می شوند برای خنک کردن سی پی یو خود استفاده کنید یا اینکه سراغ سیستم های خنک کننده آبی بروید که به وسیله مایع دمای سی پی یو را کاهش می دهند و صدای کمتری نیز تولید می کنند، البته این نوع خنک کننده ها قیمت های بالاتری نسبت به نوع اول دارند. این پردازنده از مموری های دو کاناله DDR4 با حداکثر سرعت 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند و خود دارای گرافیک مجتمع Radeon Graphics است که در اکثر بازی های معروف می تواند حدود 30 فریم بر ثانیه را روی کیفیت 1080p و با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کند. در حالی که پردازنده AMD که یک سال قبل از نسل 12 اینتل به بازار عرضه شد از این قابلیت بی بهره است و از رم های DRR4 با حداکثر سرعت 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند.

بخونید:  Se7en بدترین هوش مصنوعی تکنیک‌ها